Debat

ROAL gjorde det igen

190 fagfolk med interesse for læsning og læsevanskeligheder deltog i temadag!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En deltager udtaler: ”Temadagen var rigtig god og udbytterig med spændende oplæg af dygtige oplægsholdere.”

Undervisere og andre fagpersoner omkring elever i læsevanskeligheder mødtes tirsdag den 10. maj til ROAL`s temadag i Odense. Dagen bød på mange spændende oplæg fra fagfolk på området.

Leder af Sprogin Trine Krogh fortalte, hvor vigtigt det er for (sprogsvage) børn at de bringes i situationer, hvor de får mulighed for at bruge sproget aktivt og om den fejllæring, der kan ske ved et isoleret fokus på rim, remser og sange. Hun fortalte om væsentligheden af, at de voksne omkring barnet ikke kun møder barnet i dets komfortzone (af misforstået hensyntagen). Derimod har barnet brug for "passende udfordringer."

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læsekonsulent Annette Hylander fortalte om ændret praksis i Brønderslev Kommune som følge af den nationale ordblindetest. Hun lagde vægt på betydningen af såvel kommunes som skolelederes bevågenhed i forhold til alle elever i læsevanskeligheder og ikke kun ordblinde. Annette påpegede at alle professionelle aktører omkring eleven har et ansvar for den inkluderende undervisning.  Hun ser som følge heraf, at nye behov for efter/videreuddannelse opstår.

Læsekonsulent Hanne Sabalic fortalte om øget bevågenhed overfor ordblinde i Syddjurs Kommune efter lanceringen af den nationale ordblindetest. Hun indskærpede vigtigheden af, at de enkelte skoler dels udarbejder strategi for ordblinde elever og at der for den enkelte elev udarbejdes en handleplan. Hanne præsenterede os for begrebet skriftlig bevidning, der i al sin enkelthed går ud på tydeliggørelse af elevens læring.

Læringskonsulent Trine Nobelius fortalte nyt fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vedr. indsatser målrettet sprog, læsning og skrivning i grundskolen. Ministeren for MBUL har afholdt kick-off-dag med 42 inviterede fagfolk og overvejer at komme med et ordblindeudspil. Vi venter fortsat på udgivelse af Inspirationsmateriale om indsatser målrettet ordblinde, og vi venter fortsat på udgivelse af Test til tidlig identifikation af elever i risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder. Endeligt ventes i spænding på nærmere oplysninger om det kommende retskrav i 2017/18.

Dagen sluttede med lektor Anna Gellerts oplæg om udvikling af test til tidlig identifikation af børn med forøget risiko for udvikling af afkodningsvanskeligheder, som hun har udviklet på Center for Læseforskning på Københavns Universitet i samarbejde med MBUL. Testen er dynamisk og sprogneutral (uafhængig af sprog), har fokus på elevens læringspotentiale og kan afdække hvor let, eleven har ved at lære sig basale afkodningsfærdigheder.

For yderligere information: www. roal.dk