Elever skal ikke fordrive tiden med at slå søm i

Læsekonsulenternes formand frygter for elevernes faglige færdigheder efter Sorø-mødet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kravet fra Sorø-mødet om mere praktisk undervisning kan blive en sovepude for de kommuner, der endnu ikke har gjort noget for at forbedre fagligheden i læseundervisningen, mener Bent Christiansen, der er formand for Læsekonsulenternes Landsforening.

'Der findes ingen lette genveje til at lære at læse. Derfor er det useriøst, at professor Mogens Hansen foreslår pædagogiske idéer, der stod sin prøve i 1970'erne, men som ikke førte til, at børnene fik et bedre fagligt niveau', siger Bent Christiansen. Han deltog ikke selv i Sorø-mødet, men bygger sin kritik på pressens meldinger.

'Kommunerne læner sig også op ad pressen, så det er et problem, at signalet fra Sorø efterlader det indtryk, at eleverne bare skal kline lidt med maling og slå på tromme, så kommer det nok. Det stemmer ikke overens med den positive udvikling, vi ser rundt om i de kommuner, der gør noget for at styrke elevernes læsefærdigheder', siger Bent Christiansen.

Han kan godt forstå, at Mogens Hansen er bekymret over, at 12-14 procent af eleverne skal have specialundervisning for at opnå de nødvendige faglige færdigheder. Men han henviser til, at Danmarks Pædagogiske Institut er ved at finde ud af, hvorfor nogle børn hurtigt lærer at læse, mens andre har svært ved det.

'Det kan være pinefuldt for en elev, som ikke kan læse, men han er dårlig tjent med velmenende lærere, der siger, at han skal fordrive tiden i skolen med at slå søm i brædder efter det kommer nok-pædagogikken', siger Bent Christiansen.

Jens Raahauge, formand for Dansklærerforeningens folkeskolefraktion, deler ikke Bent Christiansens bekymring.

'Et fag som natur/teknik er faktisk et godt læsefag, fordi eleverne har et konkret indhold at læse om. Men jeg kan følge Bent Christiansen så vidt, at det kræver tid at være praktisk, så det er et problem, at vi har den korteste undervisningstid i Europa', siger Jens Raahauge.

Læsning skal være for alle

Det praktiske og musiske skal indgå med større vægt i alle fag, skrev daværende undervisningsminister Ole Vig Jensen i forordet til Formål og centrale kundskabs- og færdighedsområder. Det var også i hans ministertid, at arbejdet med at styrke læseindlæringen begyndte.

'Det ene udelukker ikke det andet. Man kan godt dyrke læsefærdigheder samtidig med, at man arbejder med det kreative. Det handler ikke om at klatte med lidt maling, men om at arbejde bevidst og seriøst med den praktiske dimension', siger Ole Vig Jensen, der hørte Mogens Hansens indlæg på Sorø-mødet.

Den nuværende minister, Margrethe Vestager, har svært ved at genkende Mogens Hansens oplæg i Bent Christiansens fortolkning.

'I forbindelse med F2000 har vi netop sagt, at det er afgørende, at man kan læse, skrive og regne for at begå sig i samfundet. Men det skal ikke kun være et privilegium for flertallet, men for alle. Og som jeg hørte Mogens Hansen, skal vi netop ikke læne os op ad det går nok-pædagogikken. Vi skal læne os frem og være opmærksom på den måde, vi underviser på', siger Margrethe Vestager.

'I de kommuner, hvor eleverne læser godt, arbejder lærerne netop med varierede måder at lære dem det på. Derfor har Mogens Hansen ret, når han siger, at det vil være til gavn for alle elever, hvis undervisningen bliver mere praktisk anlagt', siger ministeren.

Bent Christiansen er enig i, at det ene ikke udelukker det andet.

'Vi skal selvfølgelig kombinere det faglige med det praktisk-musiske. Vi kan bare ikke sætte fokus nok på, at eleverne skal lære at læse', siger han.stan