Debat

Er spørgsmålet ligegyldigt?

Jeg har oplevet en mærkelig tavshed omkring muslimske elevers problem med religion kontra videnskabelig faktum. Så jeg prøver igen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg skrev for et stykke tid siden et debatindlæg her i "Folkeskolen"  om de muslimske elevers dilemma, når de skal vælge mellem religiøse forklaringer og videnskabelige fakta.

Jeg anførte grisen som henholdsvis et urent dyr, der bl. a. æder sin egen afføring og henholdsvis et meget renligt og socialt flokdyr.

Et dilemma er også kvindernes beklædning. De får ikke nok D-vitaminer, så de risikerer knogleskørhed. Kan vi tillade os ikke at fortælle pigerne det?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Spørgsmålet er jo, hvad læreren stiller op. Underviser han/hun i biologi og tager en evt. konfrontation eller springer man over ved at holde mund? Hvis nemlig disse mellemøstlige traditioner, som er rimelige nok i det varmere klima uden videre overføres og fastholdes til vores breddegrader har muslimerne kun én mulighed for at undgå problemer, og det vil være oprette deres egne skoler. Og det sker jo jo også i stigende grad.

Der er mange flere områder, man kunne tage fat på, og jo flere lærerne kunne belære eleverne om, jo fredeligere kunne Danmark blive.

Jeg synes, det er synd for ungerne.

Jeg gengiver lige mit første indlæg og håber på en større debat.

                                            - - -

"Jeg gik på pension for 12 år siden, og jeg kan se i "Folkeskolen" , at der er sket rigtig meget. Jeg har kunnet følge nogenlunde med, selv under reformdannelsen, men jeg har alligevel et spørgsmål.

De muslimske elever lærer derhjemme, at grisen er et urent dyr. Det vælter sig i søle og æder sin egen afføring. Op til ti orner kan voldtage en so, og de slås konstant. Flæsk forårsager tidlig demens og homoseksualitet, og hele samfundet bliver dekadent med mode, druk og udskejelser. (Info-islam)

I skolen lærer de samme elever, at grisen er et meget renligt og socialt flokdyr, som lever hovedsagelig i skoven.  En flok kan være på måske tre søer med unger. Ornerne er ikke med i flokken undtagen under parring. Altså stort set samme adfærdsmønster som hos andre flokdyr.Når de "vælter sig sølet", er det af samme årsag som med elefanter. Beskyttelse mod sol og insekter.

Nu er spørgsmålet: Hvad gør man i den danske folkeskole anno 2016?  Det må da være et dilemma.  

Der udkommer et nyt sæt frimærker med danske husdyr, men grisen er ikke med(?)

Er det samme løsning i skolen?"

Powered by Labrador CMS