... dengang for 20 år siden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvfølgelig kan der spares

Amtskommunerne har aftalt med regeringen, at det samlede udgiftsniveau skal holdes uændret i 1990. Samtidig presser flere og flere opgaver sig på. Til tider kan man få den opfattelse, at amtsrådsmedlemmerne ikke mere kan få øje på de opgaver, der skal løses, men alene på hvad det koster.

Krisen, den dårlige økonomi, nedskæringerne og den politiske udvikling har ført til, at stadig større grupper bliver udstødt af samfundet - arbejdsløse, arbejdsskadede, handicappede af alle slags.

Det øger behovet for initiativer, der kan bringe de udstødte tilbage. For de handicappede er voksenspecialundervisningen en af mulighederne, og behovet for undervisningen er støt stigende - det er bevillingerne desværre ikke.

aviS 81 nummer 6, 1989

Koffein

For de fleste mennesker er kaffe en stimulans, de nødigt vil undvære. Derfor bliver mange ret forskrækkede, når kaffe og andre koffeinholdige drikke får skyld for at skade helbredet. Men er der da noget om snakken? Siden vi sidst så på koffein i artiklen om kaffe og te i »Ernæring 5«, er der kommet en del ny viden. Der er undersøgelser, der tyder på, at kaffe kan indvirke på kvinders frugtbarhed, ligeledes at kaffedrikning under graviditet og diegivning kan medføre jernmangel-anæmi hos moder og barn.

Kaffe er nok ikke uden risiko, når det gælder hjerte-karsygdomme. Men der er stadig mange ubesvarede spørgsmål.

Hvor giftigt er koffein?

Husholdningslæreren nummer 12, 1989

Uundværlige pædagogiske råd

Københavns nye skoledirektør Johannes Nymark gjorde på et pressemøde krystalklart, at de pædagogiske råd i København skal være en vital del af skolens ledelse, og han understregede, at han mente, der var både politisk opbakning og forældrestøtte til denne holdning.

- Man er gået helt galt i byen, hvis man tror, at en skole kan drives som en virksomhed med en traditionel ledelsesform. Det særkende, der hidtil har eksisteret på skolerne med et kollegialt forum, som er med til at træffe beslutningerne, ønsker vi bevaret, siger Johannes Nymark.

Folkeskolen nummer 30-33, august 1989