Lærerekspertise afgørende for læsning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerkompetencen - altså om læreren er læreruddannet, og om læreren har uddannet sig specielt i læseindlæring - er den mest afgørende enkeltfaktor for, hvordan de ni-tiårige svenske børn i den internationale PIRLS-undersøgelse klarer sig. Næstvigtigst er elevernes hjemmebaggrund, altså forældrenes uddannelse og indkomst og det kulturelle miljø i hjemmet.

»Et positivt klima, engagerede forældre, lærerkompetence og elevernes hjemmebaggrund har hver for sig stor betydning for, hvordan elever og klasser præsterer i læsning«, siger ph.d. Elisabeth Frank. »Men kigger man nærmere på, hvordan disse faktorer hænger sammen, viser det sig, at det er lærerkompetencen, som for størstedelens vedkommende ligger bag såvel den tryghed, eleverne føler i deres egen klasse, som forældrenes deltagelse i det, der vedrører deres eget barn«.

Elisabeth Frank: »Läsförmågan bland 9-10-åringar. Betydelsen av skolklimat, hem- och skolsamverkan, lärarkompetens och elevers hembakgrund« kan hentes på www.skolporten.com/fou

Powered by Labrador CMS