1   173

Lærerekspertise afgørende for læsning

Lærerkompetencen - altså om læreren er læreruddannet, og om læreren har uddannet sig specielt i læseindlæring - er den mest afgørende enkeltfaktor for, hvordan de ni-tiårige svenske børn i den internationale PIRLS-undersøgelse klarer sig. Næstvigtigst er elevernes hjemmebaggrund, altså forældrenes uddannelse og indkomst og det kulturelle miljø i hjemmet.

Artiklen fortsætter under banneret

»Et positivt klima, engagerede forældre, lærerkompetence og elevernes hjemmebaggrund har hver for sig stor betydning for, hvordan elever og klasser præsterer i læsning«, siger ph.d. Elisabeth Frank. »Men kigger man nærmere på, hvordan disse faktorer hænger sammen, viser det sig, at det er lærerkompetencen, som for størstedelens vedkommende ligger bag såvel den tryghed, eleverne føler i deres egen klasse, som forældrenes deltagelse i det, der vedrører deres eget barn«.

Elisabeth Frank: »Läsförmågan bland 9-10-åringar. Betydelsen av skolklimat, hem- och skolsamverkan, lärarkompetens och elevers hembakgrund« kan hentes på www.skolporten.com/fou


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.361 andre er allerede tilmeldt