Nye lærere har styr på teorien, men …

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nyuddannede lærere har styr på faglige teorier og metoder, mens det kniber mere med deres viden om praksis ude i skolen. Men endnu vigtigere end både teori og praksis er ifølge skoleledere og lærerkolleger, at de nyuddannede lærere kan agere selvstændigt, samarbejde med andre og har gode relationskompetencer.

Og de nyuddannede læreres relationskompetence vurderes gennemgående højt i en ny undersøgelse fra University College Sjælland. Men uforudsigelige og komplekse situationer og konflikter mellem elever kan være vanskelige for nyuddannede at takle.

Forfatterne har gennemført kvalitative interview med erfarne ledere og lærere på en skole i et område, hvor mange af de nyuddannede lærere er modne mennesker med en del år og erfaringer i bagagen:

»Så vil jeg sige, at de menneskelige relationer og tilgange har de jo bare fod på. De ved jo godt, hvordan de kommer ind på et lærerværelse, og hvordan de går ud og snakker med eleverne. Det er de blevet rigtig gode til«, siger en skoleleder. Grundlæggende mener kollegerne, at de nyuddannede klarer mødet med elever og forældre godt. De oplever heller ikke, at forældrene skelner mellem, om en lærer er nyuddannet eller ej.

Det eksterne samarbejde med andre myndigheder om det enkelte barn volder de nyuddannede lærere store vanskeligheder, men det er heller ikke en kompetence, skolen forventer, at de har med fra seminariet.

UC Sjælland har interviewet aftagere af både nyuddannede sygeplejersker, pædagoger og lærere og konstaterer blandt andet:

»Gratiseffekten i disse professioner i form af en ydre omverdens automatiske anerkendelse eksisterer ikke som en selvfølgelighed, men er det evige 'anstrengende' arbejde, som den nyuddannede skal etablere i de relationelle scenarier, de indgår i, gennem at påtage sig opgaven som en velargumenteret professionel udøver i forhold til mødet med brugere, kolleger, ledere«.

Rapporten danner grundlag for en konference den 21. august, hvor professor Jan Kampmann vil kommentere på undersøgelsen med henblik på, hvordan man udvikler et professionelt fokus i kølvandet på evalueringsbølgen.

Rapport og konferenceprogram kan hentes på www.ucsj.dk under menupunktet Udvikling

Powered by Labrador CMS