Blog
0   126

Lidt om læring og læring

Abonner på nyt om Folkeskoleforældre i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Lidt om den hårfine forskel imellem læring og læring.

Barnet går i 6. klasse. 

Artiklen fortsætter under banneret

Det betyder 2 x nationale test, dansk og matematik. 

Resultaterne er såmænd at "dårligste" resultat er "god".

Specielt i matematik er det en fremgang.

Hvorefter læreren i al sit vovemod og med al sin optimisme spørger barnet om det så betyder at man har tænkt sig at lave flere lektier (hun laver ikke noget hjemme hvis ikke det er nået i skolen)

Man kan jo som forældre til barnet gætte sig til det benægtende svar, når nu man har bevist at det ikke er nødvendigt.

Altså hvordan man med mindst mulig anstrengelse opnår et jævnt mål.

Det tekniske og ydre mål er opnået. Opgaven løst.

Man er tilfreds

Samtidig har barnet i dag overskredet en af sine helt store grænser.

Hun har været ved tavlen og fremlægge i engelsk.

Endda samtidig med at hendes gamle pensionerede engelsklærer var på besøg. En lærer der aldrig har hørt barnet tale i en time.

Barnet er stolt af sig selv, og med rette.

Man kan så spørge sig selv hvad der er vigtigst, den tekniske målopfyldelse, eller en stor selvoverskridelse der kommer helt indefra og er gennemgribende.

Og det var så det med læring og læring, teknik og dannelse.

"Ikke at blive så dygtig som man kan" i nydelig udførsel.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ