Debat

Ledertyper

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mit indlæg 'En forbryders bekendelser' bliver i Folkeskolen nummer 27/28 taget under behandling af en tidligere skoleleder. Man må tage psykologien til hjælp, når det rundt omkring i landet lykkes skoleledere på den ene side at bekæmpe den internationale dimension i undervisningen ved at lave bureaukratiske forhindringer for langsigtet økonomisk planlægning og samtidig påstå, at man søger at gennemføre kravet i folkeskoleloven. Det lyder lidt skizofrent.

Socialpsykologen Kurt Lewin (død USA 1947) opererer med tre ledertyper: Den autoritære, den demokratiske og lad stå til-leder. I det autoritære klima udvikles fedterøve og syndebukke. De første indynder sig hos lederen og sladrer og opfordres til det. Syndebukkene kaldes illoyale.

Men ingen leder vil kaldes autoritær og påstår derfor demokratiske evner, selv om de ikke formår at skifte standpunkt, hvis de møder anderledes praksis end deres egen iscenesættelse. En god leder ville standse op - for sagens skyld - måske for at planlægge lidt anderledes for fremtiden for at imødekomme nye krav i samfundsudviklingen!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Kurt Lewins lad stå til-leder skaber selvfølgelig usikker og langtrukken proces og udskudte problemer, og de uofficielle ledere overtager efterhånden styringen.

Det er min tro, at alle tre ledelsesformer nu og da er til stede i én og samme leder, og det er synd for folkeskolen!

Torben Thomsen

Aars