Debat

Pilotprojekt: Den Gode Lærer

Endelig færdig med transskribering! Nu kan bearbejdning og analyse begynde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pilotprojekt: Den gode lærer

Endelig færdig med transskribering! Nu kan bearbejdning og analyse begynde.

Jeg har igennem noget tid, når ressourcerne har tilladt det, arbejdet på et Pilotprojekt, hvor jeg ønsker at se, om der kan identificeres særlige personlige karaktertræk ved Den gode Lærer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Projektets formål er at undersøge om der kan findes særlige træk, egenskaber og handlemåder, der kendetegner den gode lærer

Formålet hermed er, at få belyst, hvilke særlige handlinger eller tilgange, der gør, at en lærer er god i sin faglige og personlige kontekst i samspillet med eleverne.

I pilotprojektet  defineres den gode lærer, som den lærer, der har en varm relation til eleverne, som har en god og virksom klasseledelse, der sikrer en god og tryg stemning i undervisningsarenaen. Den forsknings inspirerede kilde bag denne definition udgøres af:

Teacher classroom management practices: Effects on disruptive or aggressive student behavior, Regina M. Oliver, Joseph H. Wehby, Daniel J. Reschly, Campbell Systematic Reviews 2011:4  

Og

Lærerkompetanser og elevers læring i barnehage og skole, Et systematisk review utført for Kunnskapsdepartementet, Oslo av: Sven Erik Nordenbo, Michael Søgaard Larsen, Neriman Tiftikçi Rikke Eline Wendt, Susan Østergaard, Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag & Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning.

Selve opbygning af projekt består af et teoretisk grundlag, som angivet i ovenstående.

Herudover er der gennemført 6 semistrukturerede interviews, dem jeg nu er færdig med at transskribere. Der er gennemført interviews med 6 lærere fordelt på følgende måde: 2 lærere fra en lokal folkeskole, 2 lærere fra en institution for børn med særlige udfordringer og 2 lærere fra større fagligt orienteret privatskole. Denne sammensætning er valgt for at mindske kontekstens betydning for svarene. Ved at analysere og sammenligne svarene i de gennemførte interviews med fokus på det, at være lærer, som en personlig mission, håber jeg at kunne identificere kontekstuafhængige fællestræk, der kan give nogle indikationer af om, der findes særlige typiske karaktertræk ved Den Gode Lærers Mindset. Udvælgelsen af de deltagende lærere er sket ved, at den lokale skoleledelse er blevet bedt om, at udpege 2 lærere, der – efter deres opfattelse – passede på projektets definition, som den er beskrevet ovenfor.

Udover de semistrukturerede interviews er der, for hver af de deltagende lærere, besvaret et spørgeskema, der består af en række områderelevante statements, som den enkelte lærer så skulle rate fra 1-5 i forhold til hvor enige eller uenige de var i de pågældende statements

Nu er jeg færdig med at transskribere de 6 interviews. Glemmer altid hvor lang tid denne proces tager ...

Nu sendes interviewene ud til godkende hos respondenterne og analysearbejdet begynder med en metode inspireret af Professor Jens Rasmussens metode: Radikal hermeneutik. Jeg ser frem til dette arbejde og til at se om det er muligt at fremhæve indikationer for typiske karaktertræk ved den gode lærer.

Powered by Labrador CMS