Blog
0   569

Som ringe i vandet!

Abonner på nyt om Tyskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.


Tysk som undervisningsfag breder sig i det sønderjyske område. Sidste år Tønder og Aabenraa. Efter sommerferien også i Sønderborg. Jeg har haft en snak med lærer og faglig vejleder ved ”Global House” i Sønderborg, Susanne Muth-Ries om, hvorledes man i Sønderborg agter at gribe de nye muligheder an.

Det begyndte i Tønder, hvor man for godt et år siden besluttede, at tyskundervisningen skulle påbegyndes i børnehaveklassen som leg, bevægelse og sang, og siden følges op som almindelig undervisning frem mod folkeskolens afgangsprøve. Siden fulgte Aabenraa kommune efter med tysk fra 3. klasse, og nu følger så Sønderborg Kommune trop.

Her vil man efter sommerferien introducere tysk fra børnehaveklassen, fortæller Susanne Muth-Ries, der er ansat som lærer og faglig vejleder ved ”Global House”, Sønderborg Kommunes sprogcenter. Man vil i indskolingen integrere tysk i den almindelige undervisning. I undervisningen i 0. – 2. klasse vil der naturligt indgå temabaserede aktiviteter, hvor tysk naturligt inddrages, som det forekommer i  jævnaldrenes dagligdag på den anden side af grænsen. Der vil blive arbejdet med sanglege, hvor eksempelvis tal og farver naturligt indgår i forløbet. Det vil være op til den enkelte skole, hvorledes arbejdet med tysk vil blive integreret. På nogle skoler vil man måske bevidst arbejde med tysk i 10 minutter hver dag, mens andre skoler måske vil arbejde med temadage. En temauge på tysk kan også komme på tale, fortæller Susanne Muth-Ries.

Artiklen fortsætter under banneret

Fra 2. klasse bliver tysk en fast del af skemaet med en ugentlig time. I 3. og 4. klasse bliver der skemalagt en ugentlig lektion, mens 5. klasse får 2 ugentlige lektioner og 6. klasse 3 ugentlige lektioner. Der bliver således tale om en klar progression. ”Det er vigtigt, at vi fastholder og udbygger elevernes  interesse og motivation”, understreger Muth-Ries. Vi vil, når det grundlæggende ordforråd er på plads, sikre en taskbaseret undervisning med Cooperative Learning strukturer.

Lærerne forberedes

”Vi lægger ud med at forberede lærerne på kommunens 17 skoler gennem endags workshops fra kl. 9 – 15 på Global House, der er et af 5 videnskabshuse i Sønderborg Kommune. Vi vil her introducere en materialekasse til hver enkelt skole. I kassen vil der være billedkort, kombinationskort, ordkort, dominospil, fluesmækker, en mastermappe med ark til kopiering samt 2 x CD med Lieder og Bewegungsspiele. Endvidere billedbøger og letlæsningsbøger, der også kan bruges til oplæsning. Workshop’ene vil blive fulgt op med fire læringsmøder, hvor der lægges op til vidensdeling,” slutter Susanne Muth-Ries samtalen.

Kun Haderslev tilbage

Så er der af de fire sønderjyske kommuner kun Haderslev tilbage, der i lighed med det øvrige Danmark påbegynder tysk i 5. klasse. Håbet er dog lyserødt. Ifølge Flensborg Avis udtrykker formand for udvalget for børn og familie  Signe Knappe, at det kan være, at det efter Sønderborgs initiativ kommer på dagsordenen igen i Haderslev.

Tysk breder sig som ringe i vandet. Lad os håbe, at ringene også efterhånden vil brede sig til det øvrige Danmark.

Det er jo ikke nogen tilfældighed, at de sønderjyske kommuner tager tidligere tyskundervisning alvorligt. Det forekommer indlysende, at kommunerne vil give deres fremtidige voksne borgere gode muligheder for såvel at beherske det tyske sprog som at stille de unge uddannelsesmuligheder i udsigt. Som det fremgår af regeringens tysklandsstrategi, februar 2016: ” Tyskland er Danmarks største eksportmarked og vigtigste partner i Europa. Samtidig deler Danmark med Tyskland sin eneste landegrænse og en grænseregion, som er et historisk eksempel på udvikling af godt naboskab. I EU deler Tyskland og Danmark oftest også interesser og værdier – ikke mindst, når det gælder økonomisk politik og udviklingen af det indre marked”.

Se evt. også blogindlægget ”1.325.000 kroner til tysk begynderundervisning” www.folkeskolen.dk/561518/1325000-kroner-til-tysk-begynderundervisning

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.748 andre er allerede tilmeldt