Debat

Busplaner skal ikke afgøre længden af elevernes skoledag

Skoler i yderområder skal have samme muligheder for at konvertere UUV-timer, som skoler i byområder. Det skal ikke være busselskaberne, som afgør længden på elevernes skoledag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fornylig var jeg til EU-konference i København, hvor jeg løb ind en af de politikere, som har arbejdet for en kortere skoledag. Jeg blev glad, og jeg måtte selvfølgelig hen og hilse på, da jeg er tilhænger af en kortere skoledag. Min glæde blev dog afbrudt, da han fortæller mig, at konverteringen af UUV-timerne kan give udfordringer for skoler, som er afhængig af bus. Betyder det, at elevernes skoledag i fremtiden skal afgøres af en bus?!

Jeg ved, at Undervisningsministeriet for kort tid siden har godkendt Hjørring Kommunes ansøgning om en konvertering af UUV-timer, så jeg undersøgte sagen nærmere.

I Hjørring Kommune er det nu op til skoledistriktslederne at beslutte, om de vil konvertere timerne til tolærerordninger. Det har været et stort arbejde for kommunalpolitikerne, og de har måttet forhandle sig frem til enighed. Eleverne i Hjørring og også flere andre kommuner kan se frem til en kortere skoledag til fordel for tolærerordning og en bedre kvalitet i undervisningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Når det ikke lykkes for skolerne i yderområderne at prioritere anderledes med ressourcerne, er det fordi børnene har langt til skole og skal vente på bussen, som ikke kører så ofte, som inde i byerne. For nogle skoler kan det kræve, at busserne ændrer deres køreplaner, hvilket kan være svært, da busserne ikke længere er skolebusser, men rutebiler, som også medtager andre passagerer.

Derudover er der kommet en maksimal transporttid, hvilket betyder, at elevernes tid i bus ikke må overskride 60 minutter, så hvis eleverne skal vente fx 45 minutter efter skoletid på bussen, og derefter køre 25 minutter, så bliver transporttiden for lang. Det er dog heller ikke rimeligt, at eleverne skal vente 45 minutter på skolen, inden de kan komme hjem eller videre til fritidsaktiviteter.

Jeg synes, at det er meget uheldigt, hvis elevernes skoledag bliver afgjort af, om busselskaberne vil ændre deres køreplaner. Efter sigende er nogle skoler allerede i dialog med busselskaberne omkring dette, og som jeg forstår det, er intet afvist.

Vi risikerer at skabe endnu større uligheder i skolernes vilkår for at skabe god undervisning for vores børn.

Jeg vil gerne bede kommunalpolitikere i Danmark om at være opmærksom på de små busafhængige skoler. De skal ligestilles med de større skoler i byerne, så alle elever kan få en kortere skoledag.

Det kan på ingen måde være rigtigt, at danske skolebørns dag skal afgøres af en bus. Har vi hørt vi om børn, som tager hjemmefra kl. 7.00 og er hjemme igen kl. 15.50? Ja. Faktum er, at vi har hørt om rigtig mange børn, som udsættes for dette vilkår.

Mange af jer, kommunalpolitikere, har knoklet for at få konverteringen af UUV-timer gennemført, og jeg er sikker på, at I også kan klare en ændring i en køreplan, så alle elever kan komme hjem eller videre til fritidsaktiviteter inden kl. 15.