Debat
35   600

Den læringsmålstyrede undervisning er en politisk skandale

Nu får vi (måske) bragt det løbskkørende målingsustyrlige tog til standsning

Historien om tvangsindførelsen af den læringsmålstyrede undervisning er også historien om det store bedrag - et groft brud på normale spilleregler i et demokrati - en politisk skandale af dimensioner. Man (journalisterne må adressere præcist, hvem, man er) har prøvet at liste en grundlæggende forandring af måden, vi tænker og driver skole og undervisning på, ind ad bagvejen sammen med skolereformen.

Artiklen fortsætter under banneret

Om det sagde en brat opvågnet Marianne Jelved onsdag den 20. april til folkeskolen.dk:

”Læringsmålstyret undervisning er konstrueret i et samarbejde mellem embedsmænd og udvalgte forskere. Men der er ikke lovmæssigt belæg for læringsmålstyringen. Jeg havde ikke drømt om, at det skulle være sådan i Danmark".

 

Hvad går læringsmålstyret undervisning ud på?

Læringsmålstyret undervisning er nationale test gange 200. To hundrede skoledage om året (dem alle sammen), hvor lærerne skal vurdere, hvor langt den enkelte elev er nået med opfyldelsen af flere tusind faglige og personlige læringsmål. Lærerne skal skrive deres målinger ind på digitale læringsplatforme, som kommunerne har købt. Går det godt for eleven på læringsplatformen, tildeles han/hun en belønning i form af en fanfare eller en slags smiley. Går det skidt for eleven ...

Meningen med det hele er, at alle elever bliver så dygtige som de kan, når de konstant og hele skoledagen lang tænker over, hvordan det går med deres læringsmålsopfyldelse. For sådan lærer børn bedst, metakognitivt, hele tiden bevidste om deres egen bevidsthed. Når den læringsmålstyrede undervisning til næste år er fuldt implementeret, vil ingen børn være specielt bange for nationale test, de vil være bange for at gå i skole, fordi den måler dem hele tiden og er dræbende kedsommelig.

 

En flig af skandalens omfang og historik

Marianne Jelveds indsigt i den fagre nye læringsmålstyrede skolevirkelighed kunne hun have fået for lang tid siden, hvis hun havde lyttet til lærere på skolerne eller havde slået et smut forbi folkeskolen.dk debat, hvor lærere og uvildige forskere i mere end et år vedholdende har kritiseret læringsmålstyringen. Jeg skrev fx den 6. juni 2015:

www.folkeskolen.dk/565313/det-er-fuldstaendig-frivilligt-om-du-vil-laeringsmaalstyre-dine-elever

"DET ER FULDSTÆNDIG FRIVILLIGT, OM DU VIL LÆRINGSMÅLSTYRE DINE ELEVER!

Nu, hvor sommerferien nærmer sig, må det være på sin plads at slå fast, at den læringsmålstyrede undervisning er helt og aldeles frivillig. Vi lærere behøver fx ikke bruge ferien på at formulere 396 læringsmål i dansk og 1188 tegn på, at eleverne er på vej mod målene. Når man bladrer i det seneste nummer af vores fagblad og ser forlagenes dobbeltsidige reklamer for læringsmålstyrede undervisningsmaterialer, kunne man ellers godt tro, at lærernes metodefrihed var skrottet, men sådan forholder det sig gudskelov ikke. Vi må gøre fuldstændig som vi plejer, lægge vores årsplaner, planlægge undervisningsforløb, der giver mening for vores elever og bruge den bredeste vifte af metoder, så de alle kan stortrives og lære så meget som de kan (...)

     Solen skinner, varmen er på vej, og jeg glæder mig over, at man i det danske demokrati ikke bare kan kuppe, kapre og ensrette folkeskolen til at skulle følge en nypoleret og digitaliseret, men i sit menneskesyn forældet og dræbende kedsommelig læringsmetode.

God sommerferie om ikke så lang tid!"

Den 23. juni 2015 bekræftede undervisningsministeriet adspurgt af folkekolen.dk, at jeg havde ret:

www.folkeskolen.dk/566208/ministeriet-laeringsmaalstyret-undervisning-er-ikke-obligatorisk

"Læringsmålstyret undervisning er ikke obligatorisk. Det er op til den enkelte lærer at vælge, hvordan han/hun ønsker at tilrettelægge undervisningen ud fra Fælles Mål, så den bedst muligt imødekommer elevernes forudsætninger", skrev ministeriet. Folkeskolens journalist konkluderede undervisningsministeriets svar:

Så lærer Lasse Bak Sørensen har altså helt ret, når han i en debattråd på folkeskolen.dk skriver:

"DET ER FULDSTÆNDIG FRIVILLIGT, OM DU VIL LÆRINGSMÅLSTYRE DINE ELEVER!"

Den nyhed skulle fejres, så jeg skrev samme dag:

"Glædeligt, at undervisningsministeriet nu er blevet nødt til at indrømme, at det er fuldstændig frivilligt om lærerne vil læringsmålstyre deres elever. Det var en fejl (find selv på mindre pæne synonymer), når tusinder af lærere og pædagoger på møder og kurser fik at vide, at de SKAL anvende denne rigide testdesignede læringsmetode. Forhåbentlig gløder tastaturerne lige nu i undervisningsministeriet. Der er så mange formuleringer om læringsmålstyret undervisning på ministeriets hjemmeside om Den nye folkeskole, som nu skal skrives om eller skrottes.

    Første slag er vundet, men der er lang vej hjem for metodefriheden i folkeskolen. Der er sprøjtet millioner af kroner i undervisningsmaterialer og kurser, som skal få lærerne til "frivilligt" at læringsmålstyre deres undervisning. Lov 409 er skræddersyet til formålet. Med elendig forberedelsestid til alt for mange timer vil vi, selvom vi hverken synes de er næringsrige eller velsmagende, blive presset til at servere de målstyrede færdigretter. Hvis det sker, vil flere og flere forældre og elever fravælge folkeskolen til fordel for skoler, hvor lærerne ikke er lagt i pædagogisk spændetrøje."

Det var nok ikke bare tastaturerne i undervisningsministeriet, der glødede, det var også telefonerne. Undervisningsministeriets udmelding skabte antagelig panikagtige scener hos de private investorer (læringsmålstyret undervisning er også digitaliseret undervisning og en yderst profitabel forretning) og hele det kommunale og forskningsmæssige ledelseslag, som troede, at de havde frie hænder til at påtvinge lærerne målstyringsregimet. Fem dage senere gav Undervisningsministeriet efter for presset og nu hed overskriften på folkeskolen.dk:

www.folkeskolen.dk/566805/kommuner-og-skoleledere-kan-kraeve-maalstyret-undervisning-

"Kommuner og skoleledere kan kræve målstyret undervisning"

Undervisningsministeriet skrev nu:

"Ja, kommunen og skoleledelsen kan kræve, at lærerne arbejder ud fra en læringsmålstyret tilgang til undervisningen."

Målstyringsinteressenterne kunne ånde lettet op, for KL og mange skoleledere var jublende og gavmildt (som altid, når noget er digitalt og derfor øjensynligt synligt) sprunget på læringsmålstoget. Det som Undervisningsministeriet havde gjort frivilligt, ville KL og skoleledelserne tvinge lærerne til. Denne ubehagelige situation beskrev jeg på folkeskolen.dk i indlægget:

Målingsstyret undervisning - den synligt bedste dårlige undervisning

www.folkeskolen.dk/571984/maalingsstyret-undervisning---den-synligt-bedste-daarlige-undervisning

"Før vi gik på sommerferie lovede jeg min 8. klasse, at de i hvert fald ikke i mine timer ville blive lagt i målstyringens spændetrøje. Det løfte har jeg desværre ikke kunnet holde.

    I sommerferien skrev jeg til en af landets førende jurister for at få vished om, hvad der er juridisk gældende, når et ministerium siger et, men lader kommuner bestemme noget andet. Han fastslog (ikke så overraskende) desværre, at arbejdsgivers ledelsesret er altafgørende. Hvis din kommune og skoleledelse kræver, at du skal undervise læringsmålstyret, er det arbejdsvægring at nægte. For at få konsekvenserne af min beslutning om at begå civil ulydighed skåret helt ud i pap, henvendte jeg mig til vores fagforening, der (heller ikke overraskende) gjorde det klart, at den ikke på nogen måde kan hjælpe mig, hvis jeg nægter at anvende en undervisningsmetode, som min arbejdsgiver har pålagt mig. Jeg vil stå med en sag, som er tabt på forhånd. Således oplyst om konsekvensen (en "selvforskyldt" fyreseddel) var det kun lidt svært at beslutte sig. Civil ulydighed har ofte nogen omkostninger, men i det her tilfælde, syntes jeg, de var for store."

 

Nu ruller lavinen … forhåbentlig

Marianne Jelved siger nu, at hun ikke vidste, hvad der foregik, før hun læste Keld Skovmands bog, Uden mål og med, og det må man jo tro på, selvom, det lyder utroligt.

www.folkeskolen.dk/586009/jelved-om-laeringsmaalstyring-loven-giver-ikke-hjemmel-til-det

"Jeg kunne i Keld Skovmands bog læse, hvordan han gennemgår aftaleteksten og lovgivningen: og der står ikke noget om 'læringsmålstyret undervisning'. Loven giver jo ikke hjemmel til det (…)

Jeg har selv stemt for lovforslaget og kender det, og der står ikke noget, der antyder 'læringsmålstyret undervisning (…) Jeg opdager, at det er Undervisningsministeriet, der har konstrueret noget, som ikke har belæg nogen steder".

I de seneste måneder har den læringsmålstyrede undervisnings ”fædre” været på det, man, hvis man er flink, kalder ordnet tilbagetog eller damage control. De bortforklarer, bagatelliserer, er blevet misforstået og fejludlagt, men selvom toget, som de kaprede, slingrer og ryster, får det lov til at buldre videre ude i kommunerne og på alle landets skoler – de læringsmålstyrede skinner er lagt, og der skovles millioner af kroner ind i flammerne.

Hvad sker der så nu, hvor en kendt politiker har opdaget og skrevet om skandalen? Kan og vil Mariannne Jelved få lavinen til at rulle? Vil pressen vågne op og begynde at skrive om overgrebet på folkeskolens elever og lærere?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ