Udskoling
1   1103

Timevis af computerspil giver højere engelskkarakterer

Ny forskning peger på, at et stort forbrug af computerspil kan føre til forbedrede engelskkarakterer. På en skole i Jelling er de ikke overraskede.

Hvad der før måske har været enhver mors frygt, kan nu vise sig faktisk at være lidt af en fordel. For sønnens massive tidsforbrug foran computerskærmen fører ikke kun til firkantede øjne. Det kan også vise sig at bon'e positivt ud på karakterbeviset.

Det viser en svensk undersøgelse, som har undersøgt, hvordan 80 elever klarer sig til 9.-klasseprøven i skriftlig engelsk. Resultatet må være opmuntrende for alle elever, der finder glæde ved time efter time at påtage sig rollen som lejesoldat eller træner for et højt betalt fodboldhold. For unge, som spiller mere end fem om ugen, fik ikke blot højere karakterer for deres essay, de præsterede også et mere alsidigt brug af engelske gloser.

Det bygger undersøgelsen på

Forskerne bag undersøgelsen har undersøgt 80 svenske 9.- klasseelever. Undersøgelsen bygger på spørgeskemabesvarelser, en ordforrådstest, elevernes essays til afgangsprøven og deres karakterer. Elever, der spiller computer mindst fem timer om uger, udgjorde testens spilglade unge. Resultatet viser, at denne gruppe klarer sig bedre end to kontrolgrupper. Forfatterne bag undersøgelsen understreger dog, at resultatet bygger på et begrænset antal deltagere.  

At mange spilletimer kan være givet godt ud, overrasker ikke engelsklærer på Bredagerskolen i Jelling Lena Smith Boysen. Hun kan godt mærke, at drengene fra hendes to 8. klasser har et ordforråd udover det sædvanlige.

»Jeg har ikke tænkt på, om deres afleveringer er bedre. Men de kan en masse ord inden for meget specifikke områder. Og det kan jeg også bare se på mine egne børn derhjemme, som er noget yngre. De går jo rundt og snakker om axes, swords og armor«, fortæller hun.

Artiklen fortsætter under banneret

Elev: Spil gør mit engelsk mere spontant

I dag har hun bedt sine elever i 8.a1 om deres syn på et stort spilforbrug. Selvom eleverne må indrømme, at computeren kan være skyld i, at de ikke mødes så tit, bliver de hurtigt enige om, at der er flere fordele end ulemper.

»Jeg kan mest mærke det sprogligt ved, at mit engelsk er blevet mere spontant. Jeg spiller tit mod unge fra andre lande, og så handler det om hurtigt at gøre sig selv forståelig nok til, at ens teammates forstår det. Det er vigtigere end, at det er helt korrekt. Går din holdkammerat ikke til venstre, når du siger det, er hele holdet dødsdømt«, fortæller Marius, som på timetælleren i favoritspillet Counter-Strike kan se, at han har været ved spiltasterne hele 44 timer i løbet af de seneste to uger.

Flere af pigerne er også med på vognen. Her er Counter-Strike dog byttet ud med en virtuel familie i spillet Sims. Det er beroligende, lyder det fra en af pigerne. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.813 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.080 andre er allerede tilmeldt