Blog
0   350

Efterlad ikke specialpædagogikken på dørtrinnet

Abonner på nyt om Mette Friderichsen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvad har folkeskolereformen gjort ved lærernes professionsidentitet, hvilken betydning har den, og findes der en specialpædagogisk professionsidentitet?

Hjælp mig med mit masterprojekt om lærerprofessionen og specialpædagogik. Svar på mit survey her:

www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=R78EF5D81J9P

Artiklen fortsætter under banneret

Specialpædagogikken skal flytte med ind i folkeskolen og ikke efterlades på dørtrinnet. Det er en af konklusionerne fra Henrik Skovlunds og Bo Hedegaard Jacobsens artikel om diagnoseforståelse og pædagogik i vores sidste nummer af "Specialpædagogik". I samme nummer peger Lotte Hedegaard Sørensen m.fl. på, at lærere fra specialskolerne har den viden, som lærere i almenområdet har brug for i en inkluderende skole. Artiklen hedder "Lad  ikke viden gå til spilde". Specialpædagogikken er vedkommende og interessant, den må koble sig til det almindelige skoleliv, ligesom lærerprofessionen må gives chancen for at koble sig til specialpædagogikken. Men hvilken betydning har læreres professionsidentitet? Hvor vigtig er den, og hvad har folkeskolereformen betydet for den? Kan vi tale om at nogle lærerprofessionelle besidder en specialpædagogisk professionsidentitet? Disse spørgsmål og mange andre leder jeg efter svar på i mit masterprojekt om lærerprofessionen og specialpædagogik. Som blandt de aktive på det faglige netværk specialpædagogik og redaktør af Tidsskriftet Specialpædagogik interesserer jeg mig også for, hvilken betydning disse medier har. Hvordan kan de supplere hinanden, og hvordan kan vores tidsskrift positionere sig endnu tydeligere, og bidrage til at styrke specialpædagogikken, som fag.

Derfor håber jeg, at du vil give dig tid til at besvare mit survey.

På forhånd mange tak 

 

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.260 andre er allerede tilmeldt