Anmeldelse

Bliv din egen boss

Iværksætteri mellem to stole

Fonden for Entreprenørskab har udgivet et nyt materiale, der kun i ringe grad adskiller sig fra et allerede eksisterende. Og egentlig ikke på den positive måde, om end det skal roses for overskueligheden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Bliv din egn boss”, som er udgivet af Global Entrepreneurship Week Denmark og Fonden for Entreprenørskab, henvender sig til mellemtrinnet. Materialet kan downloades gratis og består af en underviservejledning og et elevhæfte. Grafisk forekommer det noget bedaget. Børn og unge i dag præsenteres for meget lækkert materiale, og her kan ”Bliv din egen boss” ikke rigtig måle sig.

Fakta:

Titel: Bliv din egen boss

Forlag: Global Entrepreneurship Week Denmark

Indholdsmæssigt er det materialets intention at ”klæde eleverne på til at lave deres helt egen forretningsplan”. Herunder at arbejde med forretningsforståelse og iværksætterkompetencer. Det gøres gennem øvelser, hvor eleverne skal tage stilling til, hvilken virksomhedstype de vil starte, hvilken ide de vil sælge, hvem der er kunder og konkurrenter, hvordan de vil reklamere, prisfastsætte og sælge ideen. Tanken er, at materialet skal bruges til et workshopforløb – emneuge eller lignende – forhåbentlig forestiller man sig, at eleverne bagefter skal gøre sig rigtige erfaringer i den virkelige verden med deres ideer, men den del af sagen beskæftiger materialet sig ikke med som sådan.

Det er vanskeligt at angribe begreber og indhold, men desværre knap så vanskeligt at angribe formen. Arket ”Design din virksomhed” er et eksempel på, at materialet simpelt hen ikke er på omgangshøjde med dagens it-vante børn og unge – at sidde med et fortrykt ark med en tegning af en computerskærm og skulle designe virksomhedens website med tusser og farveblyanter – det er efter denne anmelders opfattelse at tale ned til eleverne, der, fra de er ganske små, vil kunne designe egne hjemmesider med brug af nogle af de skabeloner, der stilles gratis til rådighed på nettet.

På Fonden for Entreprenørskabs hjemmeside ligger i forvejen materialet ”Vejen til min virksomhed” målrettet 6.-7. klasse. Et udmærket materiale, der kommer omkring mange af de samme emner og begreber plus lidt mere, og som vil ramme samme målgruppe. Ser man på formen, vil ”Bliv din egen boss” måske i højere grad appellere til de børn, der er yngre end 6. klasse. Indholdsmæssigt vil det dog nok være svært at arbejde med materialet længere ned end 5,-6. klasse. Hermed sætter ”Bliv din egen boss” sig solidt mellem to stole - og på en stol, der egentlig allerede er optaget. Det er synd, for intentionen om at sætte innovation og iværksætteri på dagsordenen allerede tidligt i skoleforløbet er der bestemt ikke noget galt med. Kom igen, iværksættere!

Powered by Labrador CMS