Debat

Begavelse er en styrke

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mette Brünnich Meier går i rette med mig i Folkeskolen nummer 15, fordi jeg ikke mener at have mødt et barn, for hvem høj begavelse i sig selv var et problem. Hun mener, at de højtbegavede børns liv er »et langt følelsesmæssigt slid«, fordi de gennemlever »en asynkron udvikling, idet de er kognitivt forud, men følelsesmæssigt umodne«.

Om kognitiv udvikling og modenhed ligefrem skal ses som adskilte, mere eller mindre synkroniserede spor, som man kan måle på, ved jeg ikke. Men at følelsesmæssigt umodne børn, der er ude i alvorlige kontakt- og trivselsmæssige vanskeligheder, har brug for hjælp, uanset hvilke andre talenter de måtte have, det har jeg som lærer ofte konstateret ved selvsyn. Der findes ikke mig bekendt dokumentation for, at disse vanskeligheder i højere grad skulle ramme børn, der er intellektuelt veludrustede, end gennemsnitsbørn. Mon ikke det vil være lettere at dokumentere det modsatte?

Velbegavede børn har det alt andet lige lettere end svagtbegavede, og derfor bliver deres vanskeligheder indimellem slet og ret overset. Det bør ikke ske, men lad os nu ikke forvirre begreberne. Høj begavelse er en styrke, ikke en svaghed.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Mette Brünnich Meier slår til lyd for et udvidet normalitetsbegreb i skolen. Men hvis vi splitter alle eleverne op efter deres særlige behov og individualiserer undervisningen, får vi skoler, hvor alle elever i en eller anden forstand er afvigere. Og så er normalitetsbegrebet ikke udvidet, men afskaffet.