Debat

13 års uddannelse til alle

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den 25. juni overrakte en uddannelseskommission en plan for 13 års obligatorisk uddannelse for alle til Socialdemokraterne. Overrækkelsen fandt sted på Christiansborg, hvor flere uddannelsesinteresserede var til stede under præsentationen og den følgende debat. Herunder Dorte Lange fra DLF.

I en nyhed på folkeskolen.dk nogle dage senere får man så at vide, hvad DLF fik ud af alt dette, nemlig: Uddannelseskommissionen ville have haft godt af en lærer.

Helt konkret må vi melde hus forbi. I kommissionen og sekretariatet var der mindst fire uddannede lærere.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg er en af hovedarkitekterne bag planen. Jeg er uddannet lærer og har undervist i folkeskolen. Jeg har uddannet lærere i næsten en menneskealder og undervist på det, der hed Lærerhøjskolen næsten lige så længe. Og så har jeg været seminarierektor i 16 år. Hele mit liv har jeg haft øjnene rettet mod folkeskolen.

Og hvis man ville læse vores udspil, 13 års uddannelse til alle, vil man kunne se, hvor meget visionerne om folkeskolen har påvirket hele den øvrige uddannelse.

I meddelelsen fra DLF hedder det, at der godt nok var to skoleledere med, men hvis der nu også havde været lærere med, så ville »den undervisningsfaglige vinkel have været mere med«.

Nu er det i sig selv en utrolig påstand, at fordi man er skoleleder, så ser man bort fra det undervisningsfaglige. Ud fra oplevelsen af de tilstedeværende skoleledere må jeg klart sige tværtimod! De har det overblik og den faglige indsigt, som gør, at deres skole blomstrer. Hvad ellers?

Når der ikke er mere fokus på det undervisningsfaglige, er der tale om et bevidst valg, og ikke fordi der manglede nogle lærere(!)

Et eksempel er forslaget om fleksuddannelsen. Vi opstiller her nogle rammer, angiver muligheder for sam­arbejde, opstiller en målsætning. Næste trin er så, at fagfolk udfylder disse rammer. Det bliver en kæmpe opgave. Krævende og udfordrende.

Jeg håber, DLF vil gå konstruktivt ind i en debat på ­baggrund af vores udspil. Det er helt nødvendigt.