Debat

Sidste herfra om arbejdstidsaftalen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I tre indlæg har jeg forsøgt at finde ud af, om vores fagforeningsledelse med fuldt overlæg har smadret hverdagen for fem procent af medlemmerne - eller blot afæske en ansvarlig leder en stillingtagen. Nu opgiver jeg og afslutter denne debat med en sammenfatning.

Jeg har søgt kommentarer til to forhold: Aftalens konsekvenser for kollegasamarbejdet og de mange ekstra arbejdstimer, lærere med øvrige opgaver med ét slag er blevet pålagt.

Anders Bondo Christensens svar vedrørende første forhold har været teoretiske (i Folkeskolen nummer 9 og 12) og uden hold i det praktiske liv på skolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vedrørende de mange ekstra arbejdstimer bruger jeg i nummer 15 eget forhandlingsforløb til at eksemplificere det generelle problem, arbejdstidsaftalen har bragt mindretallet i. Anders Bondo vil hverken forholde sig konkret eller perspektivere, hvilket er belejligt, da der følgelig ikke kan menes noget!

Jeg kunne også nævne den bibliotekar på nedsat tid, som nu har tilstedeværelsespligt i 28 lektioner, heraf 13 katedertimer! Et bibliotek kræver også hjemmearbejde, og gad vide, hvilke teamopgaver hun kan undlade i forbindelse med katedertimerne?

Der er indgået en generel aftale. Så må vi også kunne forlange, at ledelsen forholder sig til de generelle konsekvenser. Det er ansvarsforflygtigelse udelukkende at henvise til, at det er lokalt, der skal opnås en fornuftig aftale - også for mindretallet.

Dette magtede de ikke i Århus. Her henvises til, at det er de centrale parters udmelding, at aftalen skal være resurseneutral - aben sendes altså retur!

Vi må desværre konkludere, at der er indgået en aftale, der smadrer hverdagen for en del af medlemmerne, og ingen vil tage ansvar eller overhovedet forholde sig til det. Tankevækkende!

Svar

I den gamle aftale var der ikke en central aftale, der regulerede skolebiblioteksarbejdet. Det er der heller ikke i den nye. Det »praktiske liv« i skolebiblioteket er meget forskelligt fra skole til skole. Netop derfor er det ikke muligt at indgå en central aftale, der rummer alle skolebibliotekarer. Jeg tror i øvrigt, at mange skolebibliotekarer ville have været meget utilfredse, hvis vi havde forsøgt på det.

I den gamle aftale fik alle 375 timer til individuel tid, uanset hvilke opgaver man varetog. Det gør man ikke mere. Man skal have den tid, der medgår til opgaven, herunder også tid til forberedelse. Det, der er afgørende, er altså, om du har fået den tid, der medgår til skolebiblioteksarbejdet.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF

Powered by Labrador CMS