»Det var så forfærdeligt. Jeg tænkte, at det sidste, jeg skulle være, var bøsse. På det tidspunkt var jeg jo slet ikke seksuel, jeg var kun interesseret i det følelsesmæssige plan. Det var virkelig ikke rart«, siger Jesper Konradsen.

Klassekammerater tvang ham til at springe ud

Det var en hård omgang, da Jesper Konradsen blev tvunget til at springe ud i 9. klasse. Han savnede opbakning fra læreren.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jesper Konradsen valgte ikke selv at springe ud som homoseksuel i 9. klasse. Han blev presset til det, da to drenge fra klassen fandt kærestebreve og

billeder af hans nye kæreste, som havde samme køn som ham selv. På det tidspunkt var Jesper 15 år.

Han var siden 3. klasse blevet mobbet med sine løse håndled, og at han legede med Barbie-dukker med pigerne i frikvarteret.

»Min folkeskoletid var virkelig hård, og jeg har fortrængt det meste af den i dag. Jeg var nok rimelig sikker på, at jeg var homoseksuel, men jeg var ikke klar til at springe ud på det tidspunkt. Så det var noget lort, at de drenge fandt brevene«, siger Jesper Konradsen, der i dag er 24 år.

Efter episoden valgte han at ringe til sin klasselærer og forklare, hvad der var sket. Jesper Konradsen sagde til hende, at han gerne ville stå frem foran hele klassen dagen efter.

»Helvede ville da først bryde løs, hvis jeg prøvede at skjule min seksualitet, efter at drengene havde fundet tingene i min taske. Jeg blev nødt til at stå frem«.

Klasselæreren var den første, han fortalte om sin homoseksualitet. Hun blev meget overrasket og spurgte flere gange, om han var sikker på, at han var klar til at tage det store spring.

Seksualundervisningen var for dårlig

Læreren satte et kvarter af næste morgen, hvor Jesper kunne tale med klassekammeraterne. Han græd, og det samme gjorde flere af pigerne.

»Min lærer taklede det okay. Hun kunne i hvert fald have klaret det langt værre. Men jeg savnede noget engagement, og at hun spurgte ind. Det kunne have været dejligt, hvis hun havde bakket mig lidt mere op, når jeg nu krængede mig ud for hende«.

Efterfølgende holdt drillerierne næsten op til hans egen store overraskelse. Dog var der et par drenge, der i perioder var meget grove ved ham.

»De spurgte, om jeg brugte tamponer, og kaldte mig for pige-Jesper. Det var ikke indirekte mobning, det var decideret hadske kommentarer. Men efter at jeg var sprunget ud, var jeg ikke så nem at ramme mere. I stedet gik de efter min to år yngre lillebror«. Drillerierne påvirker stadig hans og lillebrorens forhold den dag i dag.

Han mener, at en af grundene til klassekammeraternes manglende forståelse var uvidenhed.

»Da vi havde seksualundervisning i 7. klasse, sagde min lærer: 'To mænd og to kvinder kan også være forelskede i hinanden. Det hedder homoseksualitet, og det er helt normalt'. Så startede han en film med blød bøsse-porno og gik selv ud af klasselokalet, fordi han ikke havde lyst til at se det. Han sagde, at det var okay, hvis nogle af eleverne heller ikke gad se med«.

Halvdelen af klassen forlod timen, mens resten sad tilbage og rynkede på næsen. Selvom det er mange år siden, husker Jesper Konradsen stadig episoden tydeligt.

»Det var så forfærdeligt. Jeg tænkte, at det sidste, jeg skulle være, var bøsse. På det tidspunkt var jeg jo slet ikke seksuel, jeg var kun interesseret i det følelsesmæssige plan. Det var virkelig ikke rart«, siger han.

Fag på læreruddannelsen?

Marija Vinqvist er frivilligkoordinator i Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske (LBL). Ifølge hende er Jesper Konradsens historie langtfra enestående, hun mener, at undervisning om homoseksualitet alt for ofte fylder for lidt i folkeskolens seksualundervisning.

»Lærerne er ikke specialuddannede i seksualundervisning. Det betyder, at homoseksualitet tit og ofte bliver sprunget helt over, fordi lærerne synes, det er svært at tale om«, siger hun.

Marija Vinqvist mener, at man burde gøre seksualundervisning til et læreruddannelsesfag, så man på den måde kan sikre mere kvalificerede lærere.

Det er ifølge formanden for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen ikke en mulighed, sådan som læreruddannelsen ser ud i dag.

»Der er så mange krav til, hvad lærerne burde være bedre til og mere forberedte på. Men hvis vi skal kunne alt det, bliver vi også nødt til at have en længere læreruddannelse, der kan rumme alt det, og det kan den ikke i øjeblikket«, siger han.

Nyttige hjemmesider og telefonnumre

Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske henviser til følgende hjemme­sider, der kan være gode som supplement til seksualundervisningen:

- www.lbl.dk, Landsforeningen for Bøsser og Lesbiskes hjemmeside. De har desuden en anonym ungdomslinje, man kan ringe til hver tirsdag aften fra klokken 19-21. Telefon: 33 36 00 80.

- Gå-Ud-Gruppen. Bestil to unge, homoseksuelle til at komme ud i din klasse og fortælle om deres erfaringer. Gruppen hører under Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske og kan kontaktes på gug@lbl.dk Gruppen har desuden udarbejde undervisningsmaterialet shOUT, der kan downloades på www.lbl.dk

- www.spring-ud.dk. Privat hjemmeside. Indeholder spring-ud-historier, spørgsmål/svar, en guide til homomiljøet og en undermenu til forældre.

»De spurgte, om jeg brugte tamponer, og kaldte mig for pige-Jesper. Det var ikke indirekte mobning, det var decideret hadske kommentarer«. Jesper Konradsen