Forskning Timetal
0   677

Ny forskning: Flere timer styrker pigerne, ikke drengene

Gennemsnitligt giver ekstra matematiktimer bedre faglige resultater for både piger og drenge, mens ekstra italiensk-timer ingen virkning har på testscorene. Det viser nyt forskning fra Italien, hvor eleverne i godt 300 skoler fik flere skoletimer. Men når forskerne kigger dybere i resultaterne, tyder det på, at pigerne får mere fagligt ud af den ekstra tid end drengene.

To italienske forskere, Elena Claudia Meroni og Giovanni Abbiati, har analyseret resultaterne af et EU-finansieret forsøg med ekstra undervisningstimer i matematik og italiensk for 10-11-årige i over 300 syditalienske skoler.

Forskerne fandt ud af, at piger, som fik ekstra matematiktimer, forbedrede både deres matematik- og deres italiensk-kompetencer - sidstnævnte formentlig som følge af forbedret selvtillid og motivation for læring. Men deraf kan man ikke lede, at flere skoletimer altid gavner. For de drenge, der fik ekstra italiensk-timer, blev både dårligere til matematik og også mindre glade for faget. De to forskere gætter på, at drengene har kompenseret for det ekstra engagement i italiensk ved at skrue ned for engagementet i matematik

Artiklen fortsætter under banneret

Både drenge og piger blev gladere for italiensk af at få flere timer i faget, men det var kun pigerne, der faktisk klarede sig bedre fagligt. 

"Køn overses ofte, men ser ud til at være en afgørende dimension, der skal indgå i forsøget på bedst muligt at målrette indsatserne", siger de i en pressemeddelelse.

Eleverne har svaret på en række spørgsmål om deres arbejdsindsats med videre, og forskerne konkluderer, at drengene i høj grad ser ekstra timer som en erstatning for hjemmearbejde, mens det for pigerne supplerer hinanden. 

Resultaterne er offentliggjort i tidsskriftet Education Economics, Taylor&Francis - se link til højre. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.525 andre er allerede tilmeldt