Debat

Selvfølgelig skal en professionel lærer kunne målstyre!

Det er strengt nødvendigt at forholde sig kritisk til målstyring som eneste og altdominerende didaktiske metode. Men det er lige så nødvendigt for den professionelle lærer at kunne målstyre, hvor det er muligt og brugbart.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter skolereformen hersker målstyringsparadigmet i udpræget grad i folkeskolen. Der skal, hvis det stod til ministerie og mange forvaltninger, opstilles konkrete læringsmål for al undervisning. Der skal indsamles tegn på læring, og elevernes læring og læringsprogression skal synliggøres.

Det er der al mulig grund til at gå i rette med. Det reducerer elevernes læring til det konkret målbare. Det nedprioriterer den læring, der er mere kompleks og langsigtet. Det overser elevernes dannelsesprocesser. Det placerer eleverne i et konstant præstationsrum. Og det er i værste fald til fare for vores demokrati, fordi den levende, kritiske og selvstændige debat tilsidesættes til fordel for tekniske, snævre færdigheder.

Kritikken over for denne målingskultur er heldigvis udbredt efterhånden. For den er strengt nødvendig. Men jeg finder det også påkrævet at understrege, at en professionel lærer både skal kunne iværksætte og begrunde langsigtede, komplekse læreprocesser, der har fokus på elevernes brede kompetencer og dannelse, og kunne målstyre og dokumentere elevernes helt konkrete læring og udvikling, hvor det er muligt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

En matematiklærer skal fx have et klart overblik over en elevs færdigheder inden for plus og minus. Og en dansklærer skal kunne pege helt præcist på en elevs færdigheder inden for fx stavning og grammatik. Vi må konkret kunne påvise over for elev og forældre, hvor eventuelle fremskridt, styrker og svagheder ligger. Det hører med til at være en professionel lærer at skaffe sig et præcist overblik over elevernes læring, hvor det er muligt. Det er det langt fra inden for alle faglige områder, men hvor det ér, skal vi selvfølgelig gøre det.

Jeg er meget kritisk over for målstyret undervisning, når denne italesættes som den eneste og altdominerende didaktiske metode. Men selvfølgelig skal vi målstyre, når det er gavnligt og muligt. En professionel lærer kaster – mindst – to forskellige blikke på undervisning og læring: det brede og langsigtede blik, der benytter sig af didaktiske vurderinger og skøn baseret på viden om dannelse og læreprocesser, og det snævre og kortsigtede blik, der kan evaluere præcist og helt konkret.

http://skolenindefra.dk/selvfoelgelig-skal-en-professionel-laerer-kunne-maalstyr/