Anmeldelse

Fandango 3 og 4

Skal alle dansksystemer fra før skolereformen skrottes?

Der er ingen grund til at kassere mange af de gamle, hæderkronede dansksystemer, som er blevet opbygget over mange år. Men lærerne må bruge dem på en ny måde. Redidaktisering er nøgleordet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

To forfattere til dansksystemet "Fandango" har udarbejdet en guide til læringsmålstyret undervisning som et supplement til grundbøger, lærervejledning og opgavehæfter.

Fakta:

Titel: Fandango 3 og 4

Forfatter: Trine May, Susanne Arne-Hansen

Pris: 179

Sider: 64/56

Forlag: Gyldendal

Her demonstrerer de, at der ikke er problemer med at formulere mål, med at opstille succeskriterier og med at evaluere, hvis man bruger systemet "Fandango", selv om der er kommet nye Fælles Mål. Både til grundbogen for 3. klasse og til grundbogen for 4. klasse er der i guiden kapitel for kapitel forslag til, hvordan man ved arbejde med grundbogens tekster kan leve op til forenklede Fælles Mål og samtidig leve op til kravet om en målstyret undervisning.

I guiden til hvert kapitel beskrives først de kompetenceområder fra Fælles Mål, der kan arbejdes med i det pågældende kapitel. Derefter demonstreres det, hvordan videns- og færdighedsmål kan omformes til brugbare læringsmål. Endelig følger beskrivelse af succeskriterier, feedback og evaluering.

En model til gennemgang af de enkelte tekster demonstreres også - fra præsentation af mål over veje til målene og til opsamling og evaluering. Et stramt struktureret forløb med mulighed for undervisningsdifferentiering.

Grundbøgerne til systemet er smukke bøger. Teksterne er gode, undertiden fremragende, skrevet af forfattere, der ved, hvordan man skriver for børn, og samtidig magter at leve op til høj æstetisk kvalitet. Det har en særlig værdi og kvalitet at sidde med en smuk bog i hånden og at blade og læse i den. Det er der forskningsmæssigt belæg for - særligt når det drejer sig om skønlitteratur.

Problemet for de store, gamle systemer er imidlertid, at de er udformet over mange år. Der er en indbygget inerti i dem. Man kan ikke lige pludselig udskifte alle bøgerne, fordi der kommer nye bestemmelser.

I dette tilfælde vil jeg vurdere, at grundbogen til "Fandango" stadig kan anvendes i folkeskolen, men der må redidaktiseres og undervises på en anden måde end den, der er foreslået i lærervejledning og opgavebøger. Der skal også suppleres med andre tekster. Tekstudvalget er for ensidigt. Det er elskere af børnelitteratur, der har udvalgt teksterne. Fagtekster, digitale medier og multimedietekster er slet ikke tilgodeset i tilstrækkelig grad, og det samme gælder kompetenceområdet læsning og arbejde med skrivestrategier.

Derfor: Grundbøgerne til "Fandango" kan stadig bruges som et glimrende, smukt udvalg af skønlitteratur. Det kan eventuelt anskaffes klassesæt, men opgaver og metoder i materialet som helhed slår ikke længere til. Guiden til 3. og 4. klasse kan være en hjælp til målformulering og evaluering og som inspiration til lærernes egen udformning af læringsforløb, men det er lærerne selv, der må opdatere metoder og opgaver og supplere med andre typer af tekster.