Folkeskolens leder:

Samtale og samarbejde

»Da vi flyttede os fra at diskutere ord over til at diskutere indhold, blev vi enige om, at en ny aftale skal fastsætte nogle bydækkende rammer, som så skal udmøntes lokalt ude på skolerne«.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sådan sagde socialdemokraten Jonas Bjørn Jensen til folkeskolen.dk lige før påskeferien og lige før et møde i Københavns Borgerrepræsentation, hvor politikere fra venstre til højre i salen sagde ja til, at forvaltningen skal gå i forhandlinger med Københavns Lærerforening om en lokal arbejdstidsaftale for lærerne. Den skal blandt andet bløde op på den faste tilstedeværelse.

Københavns politikere er enige om at opbløde tilstedeværelsen

I ugerne inden havde den stået på offentlig mudderkastning mellem børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev, Venstre, og navnefællen Anna Mee Allerslev, som er radikal formand for børne- og kulturudvalget i KL. Pia anklagede Anna Mee for at løbe fra sine KL-ord om at give reformen arbejdsro, når hun pludselig vil forhandle lokalaftale med lærerne. Og Anna Mee svarede igen med, at »uanset hvordan man prøver at italesætte situationen, kommer vi ikke uden om, at mange lærere ikke føler sig hørt og inddraget, at sygefraværet og trivslen er bekymrende, og at resultaterne langtfra er tilfredsstillende alle steder i København lige nu«.

Men da repræsentanter for de forskellige partier satte sig ned med en kop kaffe og kom til at tale sammen om selve indholdet, så var det åbenbart ikke så svært at nå frem til, at det giver mening at fastlægge nogle rammer for brugen af arbejdstiden sammen med lærerne.

Det er efterhånden sket i to tredjedele af landets kommuner. I sidste uge indgik også nordsjællandske Rudersdal en aftale med lærerkredsen. Den lover godt nok kun nedsættelse af lærernes undervisningstid det første år, men er dog en væsentlig åbning i en kommune, hvorfra lærerne er rejst i stort tal de seneste år, og Rudersdal-lærernes formand, Marianne Toftgaard, har mærket, at kommunen nu anerkender medarbejdernes repræsentanter som vigtige samarbejdspartnere.

Rudersdal-lærere får et år med færre undervisningstimer

I Rudersdal tog det næsten tre år at nå hertil. Andre steder er det gået hurtigere. Men den breder sig stille og roligt - forståelsen for, hvad det betyder for arbejdsglæden at være inddraget og respekteret. Og hvor afgørende det er for at fastholde både lærere og elever i kommunens folkeskoler.

God påske!

Powered by Labrador CMS