Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

 

(8.526 følger) Se alle medlemmer

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

(16.359 følger) Se alle medlemmer
Debat
3   505

Nationale test burde afskaffes

Tankevækkende udtalelse af professor Jesper Bundsgaard: "De eneste, der har haft glæde af de nationale test, er sociologiske forskere.

Folkeskolens nationale test burde afskaffes. Opgavernes sværhedsgrad og manglende relevans i forhold til den daglige undervisning medfører ofte, at eleverne bliver frustrerede i prøvesituationen og får en dårlig oplevelse. Dette står i skærende kontrast til folkeskolelovens formålsparagraf, der bl.a. fokuserer på at give eleverne "lyst til at lære" og "tillid til egne muligheder". Der anvendes mange resurser på at gennemføre disse test, hvor nytteværdien er yderst begrænset(læs: spild af tid).

Alle testresultater og testopgaver er fortrolige, hvilket gør det vanskeligt at føre bevis for sine påstande uden at bryde tavshedspligten. Men alle og enhver kan gå ind på hjemmesiden testogprøver.dk og få et indtryk af, hvilke opgavetyper eleverne bliver udsat for.Jeg har valgt demotesten for 2. klasse, hvor eleven i opgave 6 bliver bedt om at sætte to streger, så der dannes tre ord af følgende bogstavsammensætning:skolernesetikanderledes. Det er det rene og skære volapyk for 8-årige elever, som af naturlige årsager må melde pas, da de ikke kender det ord, der står i midten - etik. Gad vide, om alle elever i afgangsklasserne er i stand til at løse denne opgave? 8-årige børns begrebsverden er heller ikke "gearet" til at tolke/oversætte voksnes ordsprog, talemåder og faste vendinger. Og for de pågældende dansklærere er det nærmest en umulig opgave at forberede eleverne på en fornuftigt måde.

Artiklen fortsætter under banneret

I Danmark er der ikke tradition for at lytte til velfærdsmedarbejderne ude på "slagmarken". De observationer og synspunkter, hverdagens helte kan bidrage med, tillægges sjældent nogen værdi. Derfor er det mit inderlige håb, at beslutningstagerne højere opppe i systemet nærlæser professor Jeppe Bundsgaards udtalelser til fagbladet Folkeskolen 14. marts, hvor han bl.a. konkluderer: "De eneste, der har haft glæde af de nationale test, er sociologiske forskere".

Jeppe Bundsgaard konstaterer endvidere, at "de tekniske problemer med de nationale test er meget påtrængende, og nu har man også valgt at brugene testene til at måle, om folkeskolereformen er en succes. Det er jo et kæmpe problem, at man indfører en reform for at skabe en spændende og varieret skoledag og gøre eleverne så dygtige, som de kan, og så bruger man en målemetode, som presser lærerne til at gøre det stik modsatte".

Ud over den åbenlyse risiko for, at lærerne føler sig pressede til at praktisere teaching to the test, vil jeg også gøre opmærksom på problematikken vedrørende de inkluderede elever med særlige behov. Denne sårbare elevgruppe bliver under testafviklingen udsat for en belastning, der i mine øjne nærmer sig en slags børnemishandling...

Da de nationale test i sin tid blev indført, var formålet dels at disse test skulle indgå som et redskab til at styrke undervisningen i en række fag, dels at denne såkaldte løbende evaluering skulle udgøre en del af folkeskolens kvalitetsudvikling. Vel vidende, at det er noget nær en naturlov, at politiske prestigeprojekter for alt i verden skal fremstå som en succes, så vil jeg alligevel appellere til den sunde fornuft: Kære politikere, vil I ikke godt seriøst overveje, om tiden er moden til at skrotte disse  test, som kun giver et meget begrænset billede af de enkelte elevers samlede udbytte af undervisningen?

Den tidligere kulturminister Marianne Jelved har i øvrigt udtrykt det meget præcist: En gris bliver ikke federe af at blive vejet flere gange.

http://www.folkeskolen.dk/583736/skoleprofessor-problemer-med-nationale-test-er-stoerre-end-jeg-troede


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ