Lærer til lærer

Flere metoder til at undervise i nabosprog

Hvordan opfyldes de forenklede Fælles Mål i dansk, som allerede efter 2. klasse foreskriver, at eleverne skal have svensk og norsk kompetencer?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Global House ønskede at give et bud og tilrettelagde derfor en workshop med overskriften ”Nabosprog”. Torsdag d.3. marts mødte 30 engagerede og dygtige dansklærere fra 7 forskellige folkeskoler i Sønderborg kommune op til workshoppen for at blive klogere på netop dette.

Først blev lærerne budt velkommen af Global House koordinator Marie Fink og fik en indledende introduktion til workshoppens opbygning og vigtigheden af nabosprogsundervisningen.

Herefter tog svenske drama-pædagog Helena Berglund scenen og fik alle til at introducere sig selv på svensk og læse en kort elevtekst.

Efter en kort pause blev stolene sat ud til siderne og så satte Helena Berglund gang i forskellige bodystorms, først uden ord og dernæst med svenske ord udvalgt fra den læste tekst. Ingen bevægelser var forkerte, det handlede om at være med, og det handlede om at lære svensk og norsk på en anden metode end tekstarbejde.

Helena Berglund gjorde meget ud af æstetikken, bevægelserne, samarbejdsformerne og at man i udførelsen af øvelserne glemmer at være bange for at udtale ord på nabosproget. Helena Berglund pointerede også, at mange elever husker ord og vendinger lettere, når de kan forbindes til bevægelser.

Efter 2 ½ timer med teori og praksis sammen med Helena Berglund, fordelte workshopdeltagerne sig i 3 hold for at samtale med svenske lærerstuderende fra Darlanda Högskola via Adobe Connect.

Idéen var, at lærerne skulle kommunikere autentisk på nabosprog og udveksle ideer og tale om udfordringer ved undervisning i nabosprog.

Workshoppen blev rundet af i en stor fælles rundkreds, hvor der blev talt muligheder, metoder og vigtigtst af alt didaktik.

Lærerne gik hjem med et eksemplar af Helena Berglunds materiale ”Jeg heter det jag hedder” (klik her for link), flere idéer til at arbejde med nabosprog samt en følelse af at være bedre klædt på til at opfylde de forenklede Fælles Mål.