Skemalæggere kan ringe til ny hotline og få hjælp til reformen

Telefon 33 92 53 18. Her kan du som skoleleder eller skemalægger ringe, hvis du sidder og kæmper med at få bevægelse og faglig fordybelse og lærer/pædagog-samarbejde ind i skemaet på en måde, der give eleverne den varierede skoledag, der er målet med folkeskolereformen. Det er læringskonsulentkorpset, der på den måde vil hjælpe dér, hvor udfordringerne er.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nye hotline har åbent fra kl. 12 til 16 alle hverdage i marts. På uvm.dk står, at man på den nye hotline kan man få inspiration til, hvordan man kan integrere folkeskolereformens elementer i en varieret skoledag.

Men tror I, det er inspiration og ideer, der mangler, når skolerne for eksempel har svært ved at finde tid til, at lærere og pædagoger kan mødes og planlægge deres samarbejde?

"Vi vil gerne være mere håndholdt og spontant i kontakt med skolerne dér, hvor de har udfordringer", siger leder af Læringskonsulenterne, kontorchef Anders Andersen. "Vi tror ikke, der er nogen quickfix, men der er flere og flere skoler rundt omkring, der har fundet nogle konstruktioner, der fungerer, og vi vil gerne medvirke til at forbinde de skoler og kommuner, der har gjort nogle erfaringer", fortæller Anders Andersen.

"Jeg forestiller mig, at man på mange skoler er klar til nu at tage det næste livtag med nogle af reformens elementer, og der vil vi opfordre til, at man træder et skridt tilbage og tager stilling lokalt til, hvad det er, man gerne vil opnå i forhold til elevernes læring og trivsel, før man begynder at tænke i team og fagfordeling".

Det er lige nu, at skoleledere og andre skemalæggere sidder og skal planlægge næste skoleår, og derfor er det dét, konsulenterne sidder parat til at hjælpe med ved telefonerne. Men hen over året er det planen med lignende tiltag, for eksempel når skolerne får resultatet af den obligatoriske trivselsmåling og skal finde ud af at bruge den i det videre arbejde. 

Powered by Labrador CMS