Debat
1   279

I den virkelige verden...

Går det godt? Eller går det bare?

Lad os forestille os følgende scenarie:

I en stor virksomhed bruger bestyrelse og topledelse et par år på at tale egen virksomhed ned. Dette sker bl.a. via medierne, hvor ledelsen omtaler virksomhedens produkt som værende af ringe kvalitet, medarbejderne dovne og dårligt kvalificerede og effektiviteten lav. Der skabes dermed en brændende platform, så alle kan se, at NU må der gøres noget.

Artiklen fortsætter under banneret

Topledelsen og bestyrelsen udtænker en storstilet redningsplan, som lanceres i medierne med gyldne løfter om, at nu sker der noget nyt og spændende og et enormt kvalitetsløft. Mens redningsplanen udarbejdes, sendes medarbejderne hjem. Når de vender tilbage, er det til ændrede arbejdsforhold og uden at deres faglige ekspertise og erfaringer er bragt i spil. 

Et par år efter implementeringen af redningsplanen kommer det frem, at der ikke er sket noget nyt og spændende. Tværtimod. Kunderne klager over produktet, som de mener, er endnu ringere end før. Nogle benytter den ret, de som kunder altid har, nemlig at vælge at handle et andet sted. Selvom medarbejdere og mellemledere arbejder loyalt med redningsplanen, er sygefraværet stigende. Virksomheden har svært ved at rekruttere kvalificeret arbejdskraft og må ansætte uuddannede medarbejdere. Mange af dem bliver kun i kort tid.

Virksomhedens topledelse og direktion svarer på kritikken med opfordringer til at tale virksomheden op. De beder om arbejdsro til at implementere redningsplanen noget mere, måske helt op til 10 år.  De er sikre på, at planen er rigtig, for de var alle enige om at vedtage den. Og ifølge dem er man godt på vej...

En direktør udtaler, at årsagen til virksomhedens rekrutteringsvanskeligheder skal findes i, at for få ønsker at blive ansat i virksomheden. Hvilket han slet ikke forstår...

Spørgsmålet er nu: Hvordan redder man virksomheden? Ved fortsat at have tiltro til direktionens og bestyrelsens redningsplan og ignorere fakta? Eller ved at sadle om, baseret på den viden, man har fået?

I den virkelige verden ville en virksomhed, der mister kunder, erkende problemet og iværksætte tiltag til at fastholde og generobre kundegrundlaget - samtidig med at det ville få konsekvenser i ledelsen. Men det er jo i den virkelige verden....

 

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ