Debat

I den virkelige verden...

Går det godt? Eller går det bare?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lad os forestille os følgende scenarie:

I en stor virksomhed bruger bestyrelse og topledelse et par år på at tale egen virksomhed ned. Dette sker bl.a. via medierne, hvor ledelsen omtaler virksomhedens produkt som værende af ringe kvalitet, medarbejderne dovne og dårligt kvalificerede og effektiviteten lav. Der skabes dermed en brændende platform, så alle kan se, at NU må der gøres noget.

Topledelsen og bestyrelsen udtænker en storstilet redningsplan, som lanceres i medierne med gyldne løfter om, at nu sker der noget nyt og spændende og et enormt kvalitetsløft. Mens redningsplanen udarbejdes, sendes medarbejderne hjem. Når de vender tilbage, er det til ændrede arbejdsforhold og uden at deres faglige ekspertise og erfaringer er bragt i spil. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Et par år efter implementeringen af redningsplanen kommer det frem, at der ikke er sket noget nyt og spændende. Tværtimod. Kunderne klager over produktet, som de mener, er endnu ringere end før. Nogle benytter den ret, de som kunder altid har, nemlig at vælge at handle et andet sted. Selvom medarbejdere og mellemledere arbejder loyalt med redningsplanen, er sygefraværet stigende. Virksomheden har svært ved at rekruttere kvalificeret arbejdskraft og må ansætte uuddannede medarbejdere. Mange af dem bliver kun i kort tid.

Virksomhedens topledelse og direktion svarer på kritikken med opfordringer til at tale virksomheden op. De beder om arbejdsro til at implementere redningsplanen noget mere, måske helt op til 10 år.  De er sikre på, at planen er rigtig, for de var alle enige om at vedtage den. Og ifølge dem er man godt på vej...

En direktør udtaler, at årsagen til virksomhedens rekrutteringsvanskeligheder skal findes i, at for få ønsker at blive ansat i virksomheden. Hvilket han slet ikke forstår...

Spørgsmålet er nu: Hvordan redder man virksomheden? Ved fortsat at have tiltro til direktionens og bestyrelsens redningsplan og ignorere fakta? Eller ved at sadle om, baseret på den viden, man har fået?

I den virkelige verden ville en virksomhed, der mister kunder, erkende problemet og iværksætte tiltag til at fastholde og generobre kundegrundlaget - samtidig med at det ville få konsekvenser i ledelsen. Men det er jo i den virkelige verden....

Powered by Labrador CMS