Det er et lokalt anliggende at træffe den beslutning - enten politisk, i forvaltningen eller på skolerne, hvis man lokalt vurderer, at beslutningskompetencen ligger bedst der, hvilket vi har vurderet i Kalundborg, siger Martin Damm, der selv er borgermester i en kommune, der har lagt beslutningskompetencen ud på skolerne.

KL-genmæle: Vores ansvar, at reformen lykkes

Det er os, der skal have reformen til at lykkes. Derfor forsøger vi at gøre det klart for kommunerne, at der er en sammenhæng mellem mål, rammer og indsatser. Det er KL-formand Martin Damms svar til de landspolitikere, som kriserer, at KL har skrevet til kommunerne for at få dem til at stå fast på skoledagens længde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er en åbenlys konflikt mellem KL og forligskredsen, når formanden for KL sender et brev til landets 98 borgmestre om at droppe tankerne om at lade det være op til skolelederne selv at korte i skoledagen. Sådan lød det fra SF-folketingsmedlemmet Jacob Mark på folkeskolen.dk i går. Men konflikten kommenterer formand for KL Martin Damm ikke i sit skriftelige svar. I stedet gør han det klart, at ansvaret for reformen ligger på kommunernes skuldre.

SF til minister: Sæt KL på plads 

"Når KL vælger at skrive til landets borgmestre, er det for at understrege, at reformens mål, rammer og indsatser udgør et samlet hele. Det er et lokalpolitisk ansvar at anvende mulighederne i lovgivningen for at nå reformens ambitiøse mål. Det ved vi fra vores dialog med forligskredspartierne, at de er enige i", skriver KL-formanden.

Kommunalpolitikere: Stå fast på den lange skoledag

KL: Det er en lokal beslutning

Konservatives Mai Mercado undrede sig i går over KL's modstand mod at lægge beslutningskompetencen til at konvertere de understøttende timer til en ekstra voksen i nogle af fagtimerne ud til skolerne og kaldte det første gang, "at KL ikke ønsker en øget lokal frihed". Og SF's Jacob Mark kaldte det hyklerisk, når Martin Damm selv sidder som borgmester i Kalundborg, hvor beslutningskompetencen allerede er blevet uddelegeret til skolelederne.

KL om utilfredse elever: Vi lytter til Danske Skoleelever 

Til det svarer Martin Damm, at det er op til de lokale politikere at vurdere, hvad der giver mest mening.   

"Det er et lokalt anliggende at træffe den beslutning - enten politisk, i forvaltningen eller på skolerne, hvis man lokalt vurderer, at beslutningskompetencen ligger bedst der, hvilket vi har vurderet i Kalundborg", skriver han.

KL: Vi skal lave en varieret skoledag

"Kommunerne arbejder støt og roligt frem mod at nå reformens mål. Det sker gennem udvikling af en mere varieret og motiverende skoledag med bl.a. åben skole, motion og bevægelse og faglig fordybelse", lyder det ydermere i Martin Damms svar.

I brevet til sine borgmesterkolleger skrev Martin Damm, at kommunerne bør overveje alle muligheder for at lave varierede skoledage, inden de begydner at tænke på at gøre skoledagen kortere.

"Planlægning af næste skoleår står netop nu for døren. Det giver anledning til at overveje, om alle muligheder for at tilrettelægge en motiverende og varieret skoledag for alle børn er taget i brug - inden man eventuelt lægger beslutninger om at ændre i skoledagens længde og vilkårene for den understøttende undervisning ud til de enkelte skoler", skrev Martin Damm bl.a. ifølge kl.dk.

Ellen Trane afviser lovændring: "Respekterer lovens ånd og bogstav" 

Samtidig gjorde han det klart, at arbejdet med reformen er "en proces og en omstilling, der vil tage flere år".

Ellen Trane Nørby har tidligere forklaret, at det er muligt at konvertere næsten al den understøttende undervisning, da der kun er krav om, at et skema skal indeholde én lektion med understøttende undervisning. På et samråd i onsdags forklarede ministeren, at der er behov for mindst en time til at opfylde kravene til blandt andet elevsamtaler. På samrådet gjorde ministeren det også klart, at hun ikke ser noget problem i, at skolerne anvender paragraf 16b, da hun ikke betragter paragrafen som en dispensationsparagraf.

Powered by Labrador CMS