Blog
0   691

Om dannelse, kultur og musik.

Abonner på nyt om Musiklærer i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Nytårsaftens dag da jeg stod i køkkenet og forberedte nytårsmaden, lyttede jeg til DR Symfoniorkesters Gallakoncert. I pausen blev paukenisten og orkesterets formand René Mathiesen spurgt, om hans nytårsønske. Dertil svarede han, at han ville ønske, at man ville en kulturel vision i stedet for en kulturel bundlinie. Baggrunden er de mange besparelser inden for det kulturelle med beskæringer blandt andet inden for mange orkestre. Det virker, som om man vil afvikle i stedet for udvikle kulturen.

Oplysning var centralt for Grundtvig (1783 – 1872), Kold (1816 – 1870) og Løgstrup (1905 – 1981), og det har kendetegnet den danske folkeskole. For Grundtvig handlede det ikke om hvad vi er, men hvem vi er.

Lærdom er ét, dannelse og duelighed for livet, det menneskelige og borgerlige, er et andet. Begge dele lader sig forene, men ikke hos mængden. Lærdommen vil også hos de lærde føre på vildspor, hvis der ikke står en folkedannelse lige over for den, der nøder den til at tage det nærværende liv og øjeblik i betragtning.

Med den nye folkeskolelov fra 2015 skal vi stadig give eleverne lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer…

Artiklen fortsætter under banneret

Men først skal vi forberede dem til videre uddannelse!

Med folkeskoleloven har vi også fået målstyret undervisning. Vi er på kursus i Educa, Pædagogisk Læringsfællesskaber ect. etc. For at blive klædt på til målstyret undervisning.

Godt er det, at musikfaget lever. At faget både er et vidensfag men også et kulturelt fag.

Rundt omkring i landet sker der rigtig mange spændende oplevelser for vores ”unger”. De oplever musik fra mange kulturer. Musik gennem flere hundrede år. Møder levende musik. Er med til at skabe musik.

Og rundt omkring i landet er alle musiklærerne, der giver eleverne disse oplevelser. Der gang på gang stiller op til diverse arrangementer, slæber instrumenter og andet grej.

Eleverne får ikke kun oplevelser men også læring. En nok så vigtig læring er, at det sker i fællesskab. At vi er afhængige af hinanden.

René Mathiesen sagde endvidere, at musik og kunst er irrationelle størrelser. De kan ikke måles og vejes. En forelskelse er irrationel.

I et individualistisk, målstyret samfund er det vigtigt, at vi værner om vores fag. For den balast ”ungerne” får her, er med til at skabe en kulturel forståelse. Musik kan skabe en modvægt til det målstyrede samfund.

Og musik er med til at vise hvem vi er og ikke hvad vi er.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
602 andre er allerede tilmeldt