Debat
0   453

Teachers TryScience: Sådan kan du arbejde med entreprenørskab og målstyret undervisning

Vil du gerne arbejde med entreprenørskab og mere struktureret med både differentiering og målstyret undervisning, er der god inspiration på Teachers TryScience; en amerikansk portal med ca. 200 tværfaglige undervisningsforløb til naturfagslærere, hvoraf seks er oversat til danske forhold. Til de danske forløb er tilknyttet målstyrings- og evalueringssystemet Rubrics, som er skræddersyet til den nye skolelov.

Formålet med Teachers TryScience er at gøre STEM-undervisningen (Science, Technology, Engineering and Math) spændende og relevant for eleverne og let for lærerne at undervise i.

Seks danske forløb

IBM, som er medudvikler af portalen, har i samarbejde med Naturvidenskabernes Hus og fire danske skoler testet og tilpasset nogle af de bedste forløb til danske forhold. I alt seks danske forløb med det tilhørende evalueringsværktøj rubrics finder du her l.

Rubrics – et målstyringsværktøj skræddersyet til ny skolelov

Artiklen fortsætter under banneret

Kort fortalt er en rubric en matrix, der udspænder læringsmål og evalueringskriterier. Evalueringskriterierne beskrives på fire niveauer, der går fra 1. niveau for elever med særlige behov til 4. niveau, som skal udfordre elever med særlige forudsætninger, mens de to midterste niveauer dækker flertallet af elever.

Med udgangspunkt i de nye, danske fællesmål er der på Teachers TryScience udviklet rubrics til de seks danske forløb. Du kan få vejledning fra rubrics-ekspert Kirsten Gibson i denne video. 

Videoen ligger også under menupunktet Målstyring og Evaluering under de seks undervisningsforløb. Ifølge Kirsten Gibson er Rubrics skræddersyet til den nye skolelov.

Entreprenørskab i fokus

Forløbene på Teachers TryScience tager udgangspunkt i det entreprenante frem for fagene. Eleverne skal fx bruge hverdagsmaterialer til at konstruere en robotarm eller designe og bygge en biosfære, hvor de senere kan arbejde med fødekæder og kredsløb.

På den måde arbejder eleverne som en ingeniør med at finde teknologiske løsninger på problemstillinger. Forløbene har fokus på kreativitet, samarbejde og problemløsning frem for fag, og det gør dem til oplagte muligheder for at arbejde med fællesfaglige fokusområder.

Et eksempel på, hvordan eleverne kan arbejde med entreprenørskab og produktudvikling er:

BYG DIN EGEN ROBOTARM (link)

Fra 4. klasse

Varighed 1-2 lektioner

Holdet skal blive enige om designet af en robotarm, der kan opsamle et skumkrus. Materialerne er hverdagsmaterialer.

Eleverne skal igennem:

Del 1: Hvad er problemet

Del 2: Undersøgelse og brainstorm

Del 3: Byg model og prototype

Del 4: Afprøvning

Del 5: Forbedring

Del 6: Endelig løsning.

Der er arbejdsark til udskrift og en PPT-fil med inspiration til robotteknologi.

I forløbet ”Fra vugge til grav – produkters livscyklus” skiller eleverne produkter ad og laver en livscyklusanalyse. Ud fra analysen skal eleverne komme med forslag til, hvordan man som produktudvikler kan gøre sit produkt mere miljørigtigt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.582 andre er allerede tilmeldt