Debat

Teachers TryScience: Sådan kan du arbejde med entreprenørskab og målstyret undervisning

Vil du gerne arbejde med entreprenørskab og mere struktureret med både differentiering og målstyret undervisning, er der god inspiration på Teachers TryScience; en amerikansk portal med ca. 200 tværfaglige undervisningsforløb til naturfagslærere, hvoraf seks er oversat til danske forhold. Til de danske forløb er tilknyttet målstyrings- og evalueringssystemet Rubrics, som er skræddersyet til den nye skolelov.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formålet med Teachers TryScience er at gøre STEM-undervisningen (Science, Technology, Engineering and Math) spændende og relevant for eleverne og let for lærerne at undervise i.

Seks danske forløb

IBM, som er medudvikler af portalen, har i samarbejde med Naturvidenskabernes Hus og fire danske skoler testet og tilpasset nogle af de bedste forløb til danske forhold. I alt seks danske forløb med det tilhørende evalueringsværktøj rubrics finder du her l.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Rubrics – et målstyringsværktøj skræddersyet til ny skolelov

Kort fortalt er en rubric en matrix, der udspænder læringsmål og evalueringskriterier. Evalueringskriterierne beskrives på fire niveauer, der går fra 1. niveau for elever med særlige behov til 4. niveau, som skal udfordre elever med særlige forudsætninger, mens de to midterste niveauer dækker flertallet af elever.

Med udgangspunkt i de nye, danske fællesmål er der på Teachers TryScience udviklet rubrics til de seks danske forløb. Du kan få vejledning fra rubrics-ekspert Kirsten Gibson i denne video. 

https://vimeo.com/148391227

Videoen ligger også under menupunktet Målstyring og Evaluering under de seks undervisningsforløb. Ifølge Kirsten Gibson er Rubrics skræddersyet til den nye skolelov.

Entreprenørskab i fokus

Forløbene på Teachers TryScience tager udgangspunkt i det entreprenante frem for fagene. Eleverne skal fx bruge hverdagsmaterialer til at konstruere en robotarm eller designe og bygge en biosfære, hvor de senere kan arbejde med fødekæder og kredsløb.

På den måde arbejder eleverne som en ingeniør med at finde teknologiske løsninger på problemstillinger. Forløbene har fokus på kreativitet, samarbejde og problemløsning frem for fag, og det gør dem til oplagte muligheder for at arbejde med fællesfaglige fokusområder.

Et eksempel på, hvordan eleverne kan arbejde med entreprenørskab og produktudvikling er:

BYG DIN EGEN ROBOTARM (link)

Fra 4. klasse

Varighed 1-2 lektioner

Holdet skal blive enige om designet af en robotarm, der kan opsamle et skumkrus. Materialerne er hverdagsmaterialer.

Eleverne skal igennem:

Del 1: Hvad er problemet

Del 2: Undersøgelse og brainstorm

Del 3: Byg model og prototype

Del 4: Afprøvning

Del 5: Forbedring

Del 6: Endelig løsning.

Der er arbejdsark til udskrift og en PPT-fil med inspiration til robotteknologi.

#Fil 1

I forløbet ”Fra vugge til grav – produkters livscyklus” skiller eleverne produkter ad og laver en livscyklusanalyse. Ud fra analysen skal eleverne komme med forslag til, hvordan man som produktudvikler kan gøre sit produkt mere miljørigtigt.