Debat
0   124

Myter eller empiri

Jørgen Christian Nielsen er sammen med Jørgen Frost ophavsmand til de kommercielle PPR-'målemetoder' (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) (IL-basis) fra Dansk Psykologisk Forlag. Den oplysning undlader Jørgen Christian Nielsen (Folkeskolen nummer 22) at bringe offentligt frem, selv om den er væsentlig for folkeskolens læsere. PPR-'målemetoderne', hvor Jørgen Christian Nielsen er ophavsmand til en hel produktserie, har en datapræsentation, der er matematisk utilstedelig. Det er det gamle regnepensum i mellemskolen, der end ikke er indlært.

Jørgen Frost er sammen med Ingvar Lundberg og Ole-Peter Petersen ophavsmand til artiklen 'Effects of an extensive program, for stimulating phonological awareness in preschool children' i 'Reading Research Quartely', januar 1988.

Artiklen fortsætter under banneret

I denne artikel beskrives Jørgen Frosts forsøgsopstilling i forbindelse med sproglig opmærksomheds-forsøget på Bornholm med jyske børn som kontrolgruppe. Jørgen Frost forudsætter: 'Denmark has a homogeneous school system, even at the kindergarten level'.

Jørgen Frost var i 1979/80 skolekonsulent for læse- og staveretarderede på Bornholm. Hvis han havde holdt sig ajour med sit specifikke konsulentområde, burde han allerede i 1979 have vidst, at bornholmske elever leverede særdeles gode resultater i dansk, da der forelå en publikation fra Danmarks Pædagogiske Institut, der leverede data fra folkeskolens afgangsprøve i stavning. Påstanden om det homogene Danmark var allerede i januar 1988 i direkte modstrid med foreliggende historiske kilder.

Efterfølgende har målemetoden leveret data, der viser, at bornholmske elever fortsatte med at levere særdeles gode resultater i dansk i 1991 (både 8. klasse og 3. klasse). Den danske rapport (august 1994) leverede data, der udelukker Jørgen Frost som årsag til de gode resultater på Bornholm. Men Jørgen Frost gik i august 1994 i Berlingske Tidende og tillagde sig selv æren af de bornholmske resultater. Myten om Jørgen Frosts gerninger på Bornholm er skabt af Jørgen Frost!

Det, der står til offentlig diskussion, er, om der skal vises særligt hensyn til myter, der ser bort fra historiske kilder om danskundervisningen i folkeskolen. Det, der også står til offentlig diskussion, er, om matematikken kan få lov til at kaste lys over den danske læsekatastrofe. Der er brug for teoridannelse, der er udviklet ud fra empiriske eksperimenter eller observationer over god praksis.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ