Debat
0   154

Evaluering uden vision

I 'Bagsmækken' i Folkeskolen nummer 23 begejstres professor Per Schultz Jørgensen over, at vi får et nyt 'evalueringsinstitut' til at styre samfundsplanlægningen. Børnerådsformanden hilser 'en evaluering af alt fra 1. klasse til universitetet velkommen', blot det sikres, 'at det, der skal evalueres, er en tilstand i forhold til en vision'.

Lad os lige efterbehandle - rettelse: evaluere - for det er bedre at blive evalueret. Et evalueringsinstitut bliver et nyt mekka for skove af skemaer og hærskarer af sagsbehandlere i sædvanligt knopskydningstempo, der postulerer, at der arbejdes med at få kendsgerninger frem. Intet område er umåleligt. Spørgeteknik, skemaudfyldelse, og hokuspokus kan der sættes tal på trivsel, tilfredshed, glæde, forventninger, personlig udvikling - kun fantasien sætter grænser. Og så hedder det monotont i medierne: 'En ny undersøgelse fastslår, at kreativiteten og personlighedsudviklingen for de syv-otte-årige står i stampe i det nuværende skolemiljø'.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er ikke overraskende, at Per Schultz Jørgensen værdisætter 'måling på manden/sagen' højt, fordi det er et levebrød og giver mediebevågenhed og lejlighed til at fastslå egen position, men lidt bedrøveligt er det alligevel, at tvivlsomme evalueringsmetoder sætter tal på børns udvikling af social kompetence, trivsel, selvværd.

Selv har jeg aldrig oplevet evalueringer som noget, der førte til noget som helst ud over betragtninger om bløde værdier og lille Lise, der pludseligt trivedes og kom til at legitimere, at det var hele projektet værd. Jamen når 'videnskaben' bekræfter, at målopfyldelse er trivsel for Trine, så vil det være et syndigt hoved, der påpeger, at det faglige indhold ligger i nærheden af smertegrænsen.

Som oftest ved ingen, hvad der skal evalueres, og hvad det skal føre til. Derfor kræver Per Schultz Jørgensen 'ingen evaluering uden vision'. Dette krævende krav kan tiden ikke opfylde, fordi fælles fornuft, mål og midler og fremtidstro er sønderknust i en holdningsløs kværn, hvor lærerpersonalet bekræfter hinanden i retningsløsheden og i, at ingen ved, hvad den 'hurtige udvikling' kræver af skolen. På den baggrund er der logik i Schultz Jørgensens krav, men det burde føre til den modsatte konklusion, at der ikke er brug for et evalueringsinstitut i en visionsløs skoleverden i udflydende tilstand.

Torben Thomsen

Aars


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ