Blog
0   577

Tingene hænger ikke sammen

Abonner på nyt om Franskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Man bliver let forvirret når man følger de sidste ugers offentlige debat om fremmedsprog i det danske uddannelsessystem. Debatten er præget af meget alvorlig bekymring for udbredelsen af alle andre fremmedsprog end engelsk.

Pga. de besparelser som gymnasier og højere læreanstalter er blevet pålagt, er der udsigt til at man ikke tilbyder undervisning i fx fransk, spansk og tysk fordi efterspørgslen hos de unge ikke er så stor som i andre fag. Danmark vil på sigt blive et mere og mere sprogfattigt land hvilket vil få ødelæggende økonomiske og kulturelle konsekvenser.

En af dem der bekymrer sig kvalificeret er tidligere Venstreminister og nuværende prorektor på Københavns Universitet, Lykke Friis. Hun efterlyser i en kronik i Information d. 5. februar 2016 at de ansvarlige politikere tænker langsigtet. Læs kronikken på http://www.information.dk/560581.

Forvirringen opstår fordi et stort folketingsflertal for kun et par år siden vedtog en bred folkeskolereform hvor en af de væsentlige detaljer var at starten for alle fremmedsprog blev rykket frem, og at andet fremmedsprog tysk/fransk i praksis blev obligatorisk. Altså en ganske markant styrkelse af fremmedsprog i grundskolen. Netop derfor giver det ingen mening når man på de efterfølgende niveauer i uddannelsessystemet indskrænker udbuddet af bl.a. fransk og tysk. Der er intet perspektiv i at eleverne lærer fransk eller tysk i grudskolen hvis de ikke får mulighed for at gå videre med dem i ungdomsuddannelserne og senere på de højere læreanstalter.

Hovedproblemet er strukturelt. Det alvorligste er at fransk ikke er sidestillet 100 % med tysk i grundskolen. Tysk skal tilbydes, fransk kan tilbydes. Herudover gælder at centralt trufne beslutninger er ikke sikret lokalt fordi de konkrete beslutninger om holddannelse, fx fransk for fortsættere, træffes lokalt på det enkelte gymnasium.

Artiklen fortsætter under banneret

Så altså, hvad er egentlig meningen med at styrke fremmedsprog i grundskolen når man samtidig svækker fremmedsprogene på de efterfølgende uddannelsesniveauer?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
982 andre er allerede tilmeldt