Eleverne i 3.x fremlagde deres lydfortælling for resten af klassen - understøttet af lignelsen i billeder.

Lyd på kristendomskundskab

Med lydspor i Bibelen arbejder indskolingselever æstetisk med bibelhistorier. Elever og lærer er glade for den alternative fortælleform.

Publiceret
Gitte Rix har 3.x i en række fag - blandt andet er hun klasselærer for dem.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det lyder som om, man er i bad".

Hvordan fortæller man lignelsen om Noahs ark kun med lyde? Og med særligt fokus på orgelmusik? Den opgave har Emma og Karl fra 3.x på Peder Lykke Skolen forsøgt at løse - og i øvrigt også resten af klassekammeraterne, der arbejdede med andre lignelser.

Hvis man kender historien, er der ikke meget tvivl - Lyden af Noahs arbejde med at tømre skibet giver sig selv, det samme gælder de voldsomme mængder vand, som Gud lader regne over jorden. Det lyder som om, man er i bad - som en af klassekammeraterne udbryder. Og når historien tager dramatiske vendinger, ligger det guddommelige truende under reallyden via orglet, som eleverne evner at bruge til at vise, at der er noget stort på spil.

Og orgelpiben får da også en ny lyd, da historien tager en - for Noah og Co. - mere positiv drejning. Det hele lysner med duen og de mindre truende orgeltoner. 3.x har som en del af projektet "Lydspor - leg med lyd i bibelske fortællinger", brugt Lydmaskinen i et undervisningsforløb, der er udviklet og stillet gratis til rådighed af Folkekirkens Skoletjeneste.

Godt for de læsesvage Eleverne har først fået fortællingerne fortalt af Gitte Rix, der underviser dem i faget Kristendomskundskab. Derudover har de modeleret deres lydspor efter lignelserne fortalt i en billedfrise. På den måde har de fået stoffet ind via flere sanser.

"Det var dejligt, for jeg synes, jeg husker det bedre, når jeg får sangen ind i hjernen. Og når jeg lytter til musikken, kan jeg lettere fortælle den", fortalte Karl bagefter. Mens en anden elev kunne fortælle, at det var rart at fortælle med lyde i stedet for at skrive historie. "Det er anderledes og afslappende på en måde".

Lærer Gitte Rix har gode erfaringer med forløb fra Folkekirkens Skoletjeneste. Hun oplever, at det er en styrke i forløbet, at eleverne arbejder æstetisk.

"De læsesvage elever har lettere ved at fortælle, når de har billederne at støtte sig op ad. Og de får en fornemmelse af de bibelske fortællinger. Både som billedsprog - hvad betyder det egentlig? Og på lydsiden finder eleverne ud af, at orgelet er en stor del af Folkekirken. Det har de ikke haft fokus på før", siger Gitte Rix.

Ikke forkyndende I 3.x er der elever med forskellige religioner og etniske baggrunde. Og for Gitte Rix er det afgørende, at undervisningen ikke er forkyndende.

"For det første har jeg rigtigt mange muslimske elever. Vi kommer også en del i kirken i forbindelse med de her projekter, og der er ingen forkyndelse. Det synes jeg er rigtigt vigtigt. Fordi der kan være forældre, der kan være bange for, at der bliver forkyndt. Men det gør der ikke, og det er de meget trygge ved", siger Gitte Rix. Hun er ikke linjefagsuddannet i kristendomskundskab, så hun oplever, at skoletjenestens forløb kan hæve det religionsfaglige niveau.

Netop fordi det er en blandet gruppe elever, er det ekstra vigtigt, at alle deltager i religionsundervisningen.

"Mange af de bibelske fortællinger er med i den danske litteratur, det er vigtigt, at de kan dem. Vi får en fælles referenceramme og kultur via faget, så det er vigtigt, at alle elever er med", siger Gitte Rix. Hun oplever, at religionsundervisningen giver rum til forskellighed.

"Det giver en stor tolerance, at der bliver diskuteret forskellige religioner. Og det kan godt være, at mange af os siger, at vi er kristne, men det mener vi jo også som en del af vores kultur. For de fleste af os er religion en privatsag", siger Gitte Rix, der ser det som en del af sin opgave at være kulturbærer for en accept af forskellig religiøsitet. Hun fortæller, at udfordringen for alvor kan opstå, når eleverne bliver ældre, og nogle af de muslimske elever begynder at identificere sig med islam.

Læs mere om "Lydspor - leg med lyd i bibelske fortællinger" via linket til højre for artiklen.