0   166

Den gode skoleleder tager ansvar

Monika Törnsén arbejder med skolelederuddannelse på Umeå Universitet og har selv tidligere været skoleleder. I sin ph.d.-afhandling har hun opdelt 42 svenske overbygningsskoler i fire grupper - dem, som er fremgangsrige, både når det gælder sociale mål og kundskabsmålene, dem, der har succes med det sociale, men ikke så meget med det kundskabsmæssige, dem, der klarer det kundskabsmæssige bedre end det sociale, og dem, der halter bagud på begge områder. Det har hun så sammenholdt med data fra interview med skoleledere, viceinspektører og lærere og en spørgeskemaundersøgelse blandt lærerne.

Hendes afhandling viser, at lederne på skoler, der har succes med både det sociale og det kundskabsmæssige, i højere grad end de andre tager det ansvar på sig, som de har som skoleledere i henhold til den svenske nationale læreplan. De er meget engagerede i skolens kerneprocesser, engagerer sig i lærernes arbejde med at undervise eleverne og udvikler gode kontakter med både forældre, kommunale ledere og internationale samarbejdspartnere.

Artiklen fortsætter under banneret

Monika Törnsén: »Successful Principal Leadership: Prerequisites, Processes and Outcomes« kan hentes på www.skolporten.com/fou


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.279 andre er allerede tilmeldt