Den gode skoleleder tager ansvar

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Monika Törnsén arbejder med skolelederuddannelse på Umeå Universitet og har selv tidligere været skoleleder. I sin ph.d.-afhandling har hun opdelt 42 svenske overbygningsskoler i fire grupper - dem, som er fremgangsrige, både når det gælder sociale mål og kundskabsmålene, dem, der har succes med det sociale, men ikke så meget med det kundskabsmæssige, dem, der klarer det kundskabsmæssige bedre end det sociale, og dem, der halter bagud på begge områder. Det har hun så sammenholdt med data fra interview med skoleledere, viceinspektører og lærere og en spørgeskemaundersøgelse blandt lærerne.

Hendes afhandling viser, at lederne på skoler, der har succes med både det sociale og det kundskabsmæssige, i højere grad end de andre tager det ansvar på sig, som de har som skoleledere i henhold til den svenske nationale læreplan. De er meget engagerede i skolens kerneprocesser, engagerer sig i lærernes arbejde med at undervise eleverne og udvikler gode kontakter med både forældre, kommunale ledere og internationale samarbejdspartnere.

Monika Törnsén: »Successful Principal Leadership: Prerequisites, Processes and Outcomes« kan hentes på www.skolporten.com/fou