Pædagogikkens musikalitet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mennesker lærer allerbedst, når vi er i den vidunderlige tilstand af flow. Flow-oplevelsen opnås i sociale sammenhænge og kaldes så for kollektivt flow. Den tilstand kan man opnå i musik- og bevægelsesundervisning - for eksempel når en flok mennesker lærer en kædedans sammen.

»Vi glemmer os selv i rettetheden mod at undersøge det ukendte«, skriver musikpædagog Kirsten Samsøe Teilmann og psykolog Jørgen Lyhne i en artikel på undervisere.dk

»I det intense læringssamvær kan musik, bevægelse og sang være en afgørende vigtig kilde til inspiration og læring. I et godt læringsmiljø sker der mange små og store pædagogiske mirakler: Magiske øjeblikke, hvor alle bliver ført med af inspiration og trang til nye udfordringer«.

Ekstra på undervisere.dk: »Flow og meningsfuldhed - om musikalitet i livet« af Jørgen Lyhne og Kirsten Samsøe Teilmann