0   90

Pædagogikkens musikalitet

Mennesker lærer allerbedst, når vi er i den vidunderlige tilstand af flow. Flow-oplevelsen opnås i sociale sammenhænge og kaldes så for kollektivt flow. Den tilstand kan man opnå i musik- og bevægelsesundervisning - for eksempel når en flok mennesker lærer en kædedans sammen.

»Vi glemmer os selv i rettetheden mod at undersøge det ukendte«, skriver musikpædagog Kirsten Samsøe Teilmann og psykolog Jørgen Lyhne i en artikel på undervisere.dk

Artiklen fortsætter under banneret

»I det intense læringssamvær kan musik, bevægelse og sang være en afgørende vigtig kilde til inspiration og læring. I et godt læringsmiljø sker der mange små og store pædagogiske mirakler: Magiske øjeblikke, hvor alle bliver ført med af inspiration og trang til nye udfordringer«.

Ekstra på undervisere.dk: »Flow og meningsfuldhed - om musikalitet i livet« af Jørgen Lyhne og Kirsten Samsøe Teilmann


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.279 andre er allerede tilmeldt