»Kunne man forestille sig, at en kvinde erstattede en mand, hvis der var andre mænd at tage af?«

Lærere nedvurderer kvindelighed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Blandt både kvindelige og mandlige lærere taler man nedvurderende om kvinder og »det kvindelige«. Man vil have »det andet« ind i skolen, »det mandlige«, og det kan kvinder ikke bidrage med.

Det er en af konklusionerne i en ny svensk afhandling om kønsstrukturen på de svenske lærerværelser. Mange opgaver på skolen er tydeligt kønsopdelt, oplevede forskeren bag afhandlingen, Maria Hjalmarsson.

Kvinderne er majoriteten, og en af de måder, de håndterer det faktum på, er ved at kalde det beklageligt og understrege, at mænd og »mandlig« adfærd er vigtig for eleverne. Derimod er der ikke mange, der taler om værdien af kvindelige lærere som forbilleder - på trods af at mange af lærerne taler om, at elevernes mødre ikke magter deres børn.

Men forskningsmaterialet er fuldt af selvmodsigelser. Både de mandlige og de kvindelige lærere, som Maria Hjalmarsson har interviewet, understreger, at lærerkompetence intet har med køn at gøre. Men forventningerne til mandlige og kvindelige lærere er forskellige. Maria Hjalmarsson møder i sine interview en række eksempler på meget karismatiske og professionelle kvindelige lærere, som fungerer som støtte for yngre kolleger og nyder respekt hos eleverne. Man kunne forestille sig, at sådanne lærere blev bedt om at tage sig af særligt krævende elevgrupper - men det har forskeren ikke mødt eksempler på. Hun hører i stedet om, at kvindelige lærere ikke magter deres klasse og erstattes af en mand.

»Kunne man forestille sig, at en kvinde erstattede en mand, hvis der var andre mænd at tage af?« spørger Maria Hjalmarsson i sin ph.d.-afhandling.

Hun fortæller også om en klasse med megen uro, hvor forældrene er overbeviste om, at det handler om, at vikaren er kvinde, og glæder sig til, at klassen får en mandlig lærer. Hun oplevede, da hun søgte deltagere til sin undersøgelse, at flere af skolerne havde mandlige lærere uden læreruddannelse, og konkluderer, at det at være mand tilsyneladende opfattes som en kvalifikation i sig selv.

Maria Hjalmarsson: »Lärarprofessionens genusordning«, Göteborgs Universitet, april 2009, kan hentes på www.skolporten.com/fou