Dagmar Poulsen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer Dagmar Poulsen bor i sydsles­vigske Husum ved Vadehavet. 41 år.

Uddannelse:

Tysk læreruddannelse i Flensborg med dansk og tysk som linjefag og altså kvalificeret til at undervise i såvel tyske som det danske mindretals skoler.

Arbejdsplads:

Hiort Lorenzen-skolen i Slesvig, der drives af Dansk Skoleforening for Sydslesvig. Dansk- og klasselærer i 1. klasse og stedfortrædende skoleleder.

Familie:

Bor sammen med kæresten Arno, datteren Jasmin på 21 og leonbergerhunden Smilla. Taler tysk hjemme.

Stammer fra en tysktalende familie, men forældrene satte hende i en dansk skole i Husum. Efter studenter- og lærereksamen først lærer på en tysk realskole i Husum, derefter på forskellige danske skoler i Sydslesvig. Den største forskel på tysk og dansk skole er, mener Dagmar Poulsen, at der er større distance mellem lærere og elever på de tyske skoler. Lærerne følger ikke så meget med i børnenes personlige udvikling

Lige nu:

Har netop afsluttet et projekt i 4. klasse, hvor jeg er tysklærer. De læste kærlighedsromanen »Ben liebt Anna« og lavede en udstilling om den. Bagefter underviste de andre af skolens elever om temaet, hvilket var et stort hit. 1. klasse fylder meget. Ud over det faglige arbejder vi meget med at opbygge elevernes selvtillid.

Om fem år:

Arbejder jeg helt sikkert stadig her på skolen som en del af ledelsen.

Efteruddannelse:

Har for et par uger siden været på kursus i Outlook i relation til Skoleforeningens intranet. Men ellers har jeg været på for få kurser, enten blev de ikke bevilget, eller der var ikke nok tilmeldte. Kunne godt bruge et kursus i samarbejde mellem tyske og danske lærere på de danske skoler. Her på skolen er det for eksempel praksis, at bogstavindlæringen skifter sprog hver anden uge. Men der er ingen materialer, jeg må klare mig med den mappe, jeg har samlet i årenes løb.

Ting, som er vigtige for mig:

1. Uden kalenderen ville jeg slet ikke have styr på datoer og møder.

2. Min datter skulle skrive en opgave om Erling Jepsens »Kunsten at græde i kor«, og så var det jo dejligt at kunne give lidt hjælp om en af mine yndlingsbøger.

3. Kaffe er uundværlig.

4. Mine nøgler - jeg er lidt et rodehoved og har det med at blive væk. Det er jo ikke så godt, for som viceleder har jeg jo hovednøgle. Remmen er fra Skagen - mit yndlingsferiested.

5. Jeg har en handicappet elev i 1. klasse, det har vist sig at være en stor gevinst for klassen. Der lærer man, at man godt kan have venner, der er lidt anderledes. Elevatoren bliver bygget, for at han kan komme op og ned.

6. »Barndommens gade« med Anne Linnet er min yndlingssang. Den minder en del om min egen barndom og handler om, hvad barndom egentlig betyder. Som voksen kan jeg være bange for, at jeg ikke er med til at give børnene en god barndom.

7. Jeg har simpelthen lavet dametaske i hele rygsækken. Den er alt for tung, for jeg glemmer at tage de ting ud, jeg ikke skal bruge næste dag. Måske skulle jeg bare rydde op i den .

8. Dagligdagen på skolen går ud på at forbinde dansk sprog og kultur med en tysk hverdag.