Debat

Erhvervspraktik der rykker

Der tales meget om værdien af uddannelse. Men uddannelse skal helst kædes sammen med praktisk erfaring og en forståelse af hvad arbejdslivet indebærer. Det oplevede to elever fra den tosprogede klasse på GXU i Gladsaxe, da de var i erhvervspraktik i produktionsvirksomheden Alfa Laval Copenhagen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En rigtig god uge, der gav os lyst til at få en uddannelse, et arbejde og lære mere dansk. Sådan siger Kristiyan og Youssef om deres erhvervspraktik i Alfa Laval Copenhagen, der producerer procesudstyr til behandling af væsker.

Drømmer om at blive ingeniør

Kristiyan og Youssef går til dagligt i skole på Gladsaxes 10.klassecenter GXU. Begge ankom til Danmark i september fra henholdsvis Bulgarien og Libanon. De var i praktik på lageret og i intern service i Alfa Laval Copenhagen på Maskinvej i Gladsaxe.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

- Vi lærte en masse ting vi kan bruge. At arbejde i et team, at være en del af noget. Det gør det nemmere, når jeg skal have et arbejde, for jeg vil rigtigt gerne arbejde med noget lignende i fremtiden, fortæller Kristiyan.

- Jeg kom hele firmaet rundt for at ordne ting, og fik også set ingeniørerne arbejde. Jeg havde valgt Alfa Laval Copenhagen, fordi jeg drømmer om at blive ingeniør. Jeg ville ikke have noget imod at arbejde netop her, tilføjer Youssef.

Teori og praksis hænger sammen

Erhvervspraktik i folkeskolens 8., 9. og 10. klasser er en del af undervisningen i uddannelse og job. Praktikkerne skal give eleverne kendskab til og erfaring med livet på en arbejdsplads, så de bedre bliver i stand til at vælge både uddannelse og job.

- Jeg har fået lyst til at tage en uddannelse. Og så har vi fået mulighed for at øve vores danske i praktikken. Det har hjulpet meget, siger Kristiyan.

I praktikken vil eleverne ofte kunne se, at nogle af de ting de har lært i skolen bruges i praksis i den ”virkelige” verden. Praktikken kan også være et afbræk fra hverdagen, for skolens mere teoretisk-orienterede undervisning.

- I skolen studerer vi en masse. I praktikken lærer man tingene i praksis, som Youssef pointerer.

Skoler og virksomheder taler sammen

Alfa Laval Copenhagen er med i Virksomhedsnetværket for Unges vej ind i Arbejdslivet (VUVA), der består af 23 lokale virksomheder. Virksomhederne tager et fælles ansvar for at unge i Gladsaxe bliver til ”stærke samfundsborgere”, og netværket skaffer fritidsjobs til de unge, og arrangerer virksomhedsbesøg, skolepraktikker og andre tiltag, der hjælper de unge på vej i arbejdslivet.

At firmaer tager et socialt ansvar, handler også om at gøre en lokal indsats, siger HR konsulent Katrine Hvidt fra Alfa Laval Copenhagen.

- Selv med mange små indsatser og udveksling af gode ideer, kan virksomhederne i fællesskab gøre en forskel. Og det behøver ikke at være tidskrævende, for at det giver resultater. Da Youssef og Kristiyan på den sidste dag begejstrede fortalte om deres oplevelser under praktikken, var det det hele værd, pointerer hun.

Integration i praksis

Ud over praktisk erfaring med arbejdsmarkedet, kan et praktikforløb give et indblik i en dansk arbejdsplads og dansk kultur, og på denne måde være en succesoplevelse, for elever der som Kristiyan og Youssef lige er ankommet til Danmark.

- Når man lige er kommet til Danmark, tænker man nok, ’kan jeg blive integreret’? Men hos os oplevede drengene, at vi gad snakke med dem, at vi hjalp dem, fortæller Allan Schösler fra intern service i Alfa Laval Copenhagen.

Og denne hjælp havde stor effekt.

- Youssef kom mig i møde, da jeg var ude og besøge dem hos Alfa Laval Copenhagen. Han strålede, for nu kunne han komme hjem til sin far og fortælle, at han var godt i gang. De er begge vokset så meget af at være i praktik, og det er skønt når vi har mulighed for at få nyankomne unge ud i det virkelige liv. Det er integration, pointerer drengenes lærer i tosprogsklassen på GXU, Susan Rasmussen.

Broer skaber overgange

Mange jobåbninger på arbejdsmarkedet er dog ”usynlige” eller foregår via lukkede kanaler og netværk. Det er derfor vigtigt at unge, uden et sådant netværk, får mulighed for at skabe sig det.

- Der er mange praktikker som munder ud i ansættelser, men vi forsøger at organisere det, så det ikke længere er tilfældigheder. Formålet med VUVA er samskabelse, og jeg synes at praktikken på Alfa Laval Copenhagen er et godt eksempel på dette, siger fritidsjobkoordinator og virksomhedskonsulent i Gladsaxe, Adam Knox Martin.

Også fordi unge der har haft en succesoplevelse, ligesom Kristiyan og Youssef, kan være vigtige rollemodeller.

- Jeg tror på at det er mængden af broer vi bygger, som til sidst skaber overgangen. Især i udsatte boligområder, som Høje Gladsaxe og Værebro Park, drejer det sig om at opnå en kritisk masse som får det til at tippe, så det er majoriteten af unge der har job og uddannelse.