Undervisning
8   379

Lærer: Pral nu med jeres evner, lærere

Der er for lidt positiv omtale af folkeskolelærere. Derfor skal lærerne tage hånd i hanke og blive bedre til at tale sig selv op. Det mener initiativtager bag hastagget skolepral. Ideen har allerede været genstand for stor debat på folkeskolen.dk

Frem med kameraet, tilføj en pralende tekst og slut af med #skolepral på Twitter, Instagram og Facebook. Det opfordrer lærer Josefine Jack Eiby i denne uge andre lærere til. Det gør hun, fordi hun mener, at det er vigtigt at gøre opmærksom på, at lærerne kan meget mere, end de pt har mulighed for at vise på grund af trænge arbejdsvilkår.

Artiklen fortsætter under banneret

"Lærerne er ikke lig med skolen. Lærerne kan meget mere, end det skolen giver mulighed for. Vi har en ambition, der er langt højere, end det vi har mulighed for", siger hun.

Omverdenen skal se os

Derfor har hun i længere tid haft lyst til at sætte fokus på, at lærerne kan meget mere. For folk uden for folkeskolen forstår ikke, at det er arbejdsvilkårene, der holder lærerne tilbage.   

"Det er som om, at der i den brede befolkning bliver sat lighedstegn mellem det, man ser fra skolen, og det lærerne kan. Hvis ens barn kommer hjem og siger, at det ikke blevet set eller hørt, så er holdningen, at det bare er læreren, der ikke så ham. Eller hvis man går i to måneder og venter på en samtale om sit barn, så er det også bare fordi, at læreren ikke prioriterer det".

Derfor opfordrer hun i denne uge andre lærere til at uploade billeder, der symboliserer noget, de er stolte af i løbet af en skoledag. For på den måde mener hun, at der er mulighed for at vise omverdenen, hvad lærerne dur til.

"Det handler om, at der er nogle lærere, der siger 'Jeg har en masse værktøjer, jeg kan en masse ting, og det er derfor, at I skal prioritere folkeskolen' Det er derfor, at der skal gives tid til forberedelse . Vi kan faktisk noget. Det, synes jeg mangler, i debatten. Jeg synes, at der er en tendens til, at folk tror, at lærerne ikke kan mere, end de gør nu".

Selv mener hun, at hun hver dag gør ting som lærer, hun er stolt af. Derfor har hun i dag selv brugt det nye hastag på Facebook, hvor hun fortæller, at hun for første gang har brugt skolens greenscreen. En oplevelse hun er stolt, fordi hun sprang ud i det uden at have forberedt sig, og resultatet var glade elever.

Initiativ skabt stor debat

Josefine Jack Eiby præsenterede sit initiativ i et debatindlæg på folkeskolen.dk i lørdags, og siden har det været heftigt debatteret. I skrivende stund er der 72 kommentar under indlægget. Og mandag er der lagt to blogindlæg ind på folkeskolen.dk, som direkte kommenterer på Josefine Jack Eibys indlæg.Den store debat kommer bag på Josefine Jack Eiby, og hun undrer sig over, at flere brugere skriver, at de ikke har noget at være stolte af, fordi de døjer med en virkelighed, som ikke giver dem mulighed for at udnytte deres kompetencer.

"Det er der, hvor jeg siger; 'Jamen, I kan jo noget. I har jo nogle iboende kompetencer'. Man kan jo godt være super dygtig til relationsarbejde, men ikke have tid til det. Det er trods alt stadig en kompetence, selvom den ikke bliver sat i spil. Det her er ikke en solstrålehistorie, men det handler om at sige, at vi kan mere, end vi viser".

  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet
Folkeskolen.dk er lukket for indlæg og kommentarer fra 6. juli og i uge 28 og 29 - vi åbner igen mandag den 23. juli. God ferie!

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ