Blog
1   493

Desperationen mærkes nu helt ud på lærerværelset.

Abonner på nyt om Fysik/kemi i dit personlige nyhedsbrev.


Sidste års forslag om fjernundervisning betragter jeg som det foreløbige lavpunkt i et forsøg på at forbedre linjefagsdækningen i naturfagene. Et af målene for reformen var, at 95 % af undervisningen skulle udføres af lærere med linjefag eller linjefagslignende kompetencer. Mere realistisk opnåeligt var målet: Undervisningen skal gennemføres af en person med læreruddannelse eller lignende kompetence?

 

Det er min påstand, at det er meget vanskeligt at lære et praktisk og teoretisk fag udelukkende ved hjælp af digitale løsninger. ”Vil du betro dine tænder til en tandlæge, der kun har en teoretisk baggrund og ingen praktisk erfaring? Jeg vil ikke.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg mødes ofte med ordene ”Det faglige niveau i folkeskolen er ikke højere end, at det kan enhver lærer læse op” Præcis sådan en bemærkning sikrer, at det faglige niveau ikke øges.  Når læreren kun er to sider foran eleverne i bogen, hvordan skal læreren så kunne udfolde faget for eleverne i elevernes kontekst? Undervisningen skulle gerne styrke elevernes indre motivation, hvilket blandt andet betyder, læreren skal understøtte elevernes nysgerrighed med relevant viden. En viden der godt kan ligge noget udenfor den problemstilling, som læreren har planlagt drøftes i klassen. Hvis læreren på grund af manglende fagligt overblik er nødt til at sætte elevernes umiddelbare interesse på ”hold”, har læreren dræbt deres indre motivation.

Det er ikke min oplevelse, at eleverne er mindre interesserede i naturfag end i dansk og matematik, når de begynder i skolen. Desværre er sandsynligheden for at møde en ikke linjefagsuddannet lærer i Natur/teknologi dobbelt så stor som i de to andre fag.

Det er i løbet af de første seks år, elevernes interesse for fagene grundlægges. Derfor er løsningen ligefor. Der skal satses massivt på efter og videreuddannelse af Natur/teknologilærere, hvis elevernes interesse for de naturvidenskabelige fag skal styrkes.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.324 andre er allerede tilmeldt