Debat

Læring møder ikke ind kl. 8.00 og holder fri kl. 15.30

Læring og lange skoledag hører ikke sammen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er lærer, og jeg har længe arbejdet særligt interesseret med begrebet læring. Både igennem mit arbejde og igennem mine uddannelser.

Den nye skolereform har bestemt, at alle børn skal gå længere tid i skole. Det er jeg meget uenig i. Længere skoledage i sig selv, betyder ikke mere læring.

Det svarer til at sige, at en bog på 300 sider er bedre end en bog på 200 sider. Og er det kun i skolen, at vi lærer? Nej da, vi lærer alt muligt efter skole også. Og heldigvis for det. Læring er en naturlig proces, der foregår i hovedet på alle mennesker. Den foregår hele tiden. Om man vil det eller ej. Den møder ikke kun ind kl. 8.00 og holder fri kl. 15.30. Den er fri og vælger selv, hvad den gider at beskæftige sig med. Vi lærere kan ikke slukke og tænde den, som en stikkontakt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Når vi målrettet ønsker at lære nogen noget bestemt, som vi gør i skolen, så er vi nødt til at arbejde med parametrene motivation og drivkraft. Med andre ord lyst og energi. Uden lyst og energi, kan vi lige så godt lade være at tro, at barnet lærer noget som helst. Og det er de parametre en lang skoledag udfordrer.

Før reformen, oplevede jeg en gang i mellem, at enkelte elever var uoplagte eller trætte. Nu er der mange flere. Selv de elever, som før i tiden arbejdede fokuserede og virkede ustoppelige, sultne på at lære mere, er begyndt at hænge med hovederne og se udkørte ud. Mange af de dygtige elever forstår ikke, at de fx skal bruge tre timer om ugen på at sidde i lektiecaféen, når de kunne have brugt tiden anderledes. Mange af de svage elever, som i forvejen havde svært ved at finde motivationen til at gå i skole, har kun fået endnu sværere ved det nu.

For det er hårdt at have lange dage i skolen. Særligt når ens arbejde er at være elev. Det kan godt være, at vi voksne kan holde til at arbejde 37 timer om ugen, eller mere. Men vi skal ikke på samme måde præstere at lære nye ting hele tiden. Det skal vores børn. Formålet med deres dag er at blive klogere og at lære nye ting hele tiden, hvert minut og hvert sekund. Hvad er ellers formålet med at gå i skole? Og deres værktøj er hjernen. Hvorfor så ikke sørge for at give dem de bedste forudsætninger? Ville man betale en tømrer for at skrue et plankeværk op, når hans boremaskine er løbet tør for strøm?

Så jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor vi skal have længere skoledage. Jeg har som fagperson en pligt til at råbe vagt i gevær. For lige nu udsætter vi børn i hele landet for tvangslæring. Og det strider imod læringens natur. En kort skoledag er vejen frem til at skabe gladere børn - og de lærer mere.