Forskning Tysk
1   1071

Behov for mere forskning i tidlig sprogstart

Hvilke faktorer har betydning for børns mulighed for at lære 3. og 4. sprog i folkeskolen? Det har Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning foretaget et systematisk review for at besvare. Nogle sprogstudier tyder på, at senere sprogstart faktisk virker bedre, ”Men resultaterne er på ingen måde entydige. Der er virkelig brug for mere forskning i tidlig sprogindlæring” lyder det fra leder af Clearinghouse Camilla Dyssegaard.

Reviewet er bestilt af Schweiz, som har fire nationale sprog: fransk, tysk, italiensk og retroromansk. De schweiziske myndigheder besluttede i 2004 at alle børn ud over deres primære sprog skal lære et andet schweizisk sprog plus engelsk fra henholdsvis 3. og 5. klasse. Hver kanton kan bestemme, hvad der skal kommer først.

"Det har givet en stor og meget politisk tændt debat i Schweiz. Mange hævder, at det er for tidligt at begynde, og at børnene har for mange sprog på en gang. Derfor har de gerne ville vide, hvad forskningen siger om tidlig sprogstart", fortæller lektor på Aarhus Universitet og leder af Dansk Center for Clearinghouse Camilla Brørup Dyssegaard.

Artiklen fortsætter under banneret

Desværre er forskningen inden for feltet ikke god nok til at kunne give et entydigt svar. I reviewets konklusion lyder det:

"Resultaterne fra studiet inden for temaet 'Virkning af tidlig introduktion af fremmedsprogsundervisning i skolen' synes at indikere, at sene startere i de fleste tilfælde klarer sig bedre end tidlige startere i forhold til kompetencer i 2. fremmedsprog, når mængden af undervisningstid holdes konstant. Forskellen virker ikke til at forsvinde hverken på kort eller mellemlang sigt, men kan forsvinde på lang sigt".

Men Camilla Dyssegaard vurderer ikke, at forskningen er klar nok til, at man kan sige, at tidlig sprogstart er hverken positiv eller negativ.

"Det er ikke logisk. Og forskerne peger selv på, at der er problemer. Der er ikke taget højde for, at testningen ikke er standardiseret. Man bruger for eksempel den samme børnebog uden billeder til at lade børnene fortælle en historie på fremmedsproget. Men de medregner ikke, at hvis du er 14 år kontra 9 år, så er der stor forskel på din kognitive modenhed".

Påvirkningen uden for skolen er også vigtig

Reviewet har også set effekten af sprogbadsprogrammer og effekten af, at man bruger sproget uden for skolen.

Sprogbadsprogrammer synes oftest at have en positiv effekt.

"Det virker også til, at elever i sprogbadsprogrammer, som lærer et andet og tredje sprog tidligt udvikler alderssvarende kompetencer i deres første og andetsprog uhindret af det ekstra sproglige input. Dette synes at indikere, at sprogbadsprogrammer ikke er gør, at eleverne bliver overvældet", lyder det i reviewets konklusion.

I forhold til virkningen af sprogbrugen uden for skolen viser resultaterne, at når et af sprogene er elevens minoritetssprog, så har det stor betydning, hvis sproget bliver værdsat og brugt hjemme.

"Desuden antyder resultaterne fra 'Effekten af sprogpåvirkning uden for skolen", at det har stor betydning, hvor meget eleverne bliver udsat for sproget i forhold til tilegnelsen af 2. fremmedsprog".

Læs hele reviewet via linket til højre. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.828 andre er allerede tilmeldt

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.460 andre er allerede tilmeldt