”Nu er vi startet op med et hold meget engagerede studerende fra Haderslev Kommune, og så håber vi selvfølgelig, at vi efterfølgende kan udbyde modulet i en bredere kreds”, siger lektor Else Marie Okkels.

Haderslev sender musiklærere på efteruddannelse

UC Syd, Haderslev Sangakademi og Haderslev Kommune har arbejdet sammen om et diplommodul målrettet musiklærere. 13 musiklærere er i gang med at tage den nye efteruddannelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Haderslev prioriterer musikundervisningen og betaler for, at det første hold musiklærere fra Haderslev kan tage diplommodulet 'Musikdidaktiske færdigheder med særlig vægt på sang og korledelse', der varer et halvt år og er på 15 ETCS-point.

Lise Holt Larsen er lærer på Fællesskolen afdeling Øsby. Hun underviser i musik i fem lektioner om ugen i 1., 2., og 3., klasse og for tiden er hun ved at tage det nye diplommodul.

Lise Holt Larsen er glad for, at Haderslev betaler for undervisningen, og skolen dermed kun skal dække vikarudgifter.

"Musikundervisningen er lavt prioriteret, da det ikke er et prøvefag. Det er ikke os, der står forrest i køen til efteruddannelse. Så jeg tænkte, at det var once in a life time-chance for at få lært noget", siger Lise Holt Larsen.

Vil udbrede uddannelsen

Else Marie Okkels er lektor ved UC Syd og ansvarlig for diplommodulet for musiklærere. Hun mener, at der er stort potentiale i at efteruddanne musiklærere i sang og kor.

"Vores fælles vision er, at der med tiden vil være en musiklærer på hver skole i Haderslev Kommune, der er særligt kvalificeret til at udvikle børnenes stemmer, lede korarbejdet og styrke sangmiljøet på skolen. I øjeblikket skal al undervisning kunne måles og vejes, og det giver et meget snævert syn på skolens opgave. Vi vil gerne tale om dannelse igen og ikke mindst om æstetisk dannelse. Her har sangen nogle potentialer for det enkelte barns personlige udvikling, men sandelig også for kulturen og fællesskabet", siger Else Marie Okkels i en pressemeddelelse.

Hun håber, at musiklærere over hele landet på sigt vil få samme mulighed som lærerne i Haderslev.

"Nu er vi startet op med et hold meget engagerede studerende fra Haderslev Kommune, og så håber vi selvfølgelig, at vi efterfølgende kan udbyde modulet i en bredere kreds".

Redskaber kan afprøves med det samme i undervisningen

Lise Holt Larsen begyndte på uddannelsen 28. september og den varer frem til 1. februar. Der er tre timers undervisning hver 14.dag.

"Der er en del øvning og opgaveskrivning. Men det er så interessetid", siger Lise Holt Larsen.

Hun afprøver dog også de nye redskaber i klasserne med det samme.

"Jeg får en masse brugbare ting og sager med hjem, som jeg kan arbejde med. Jeg får også en bekræftelse af, at det jeg gør er rigtigt. Jeg får styrket didaktikken. Ofte gør man nogle praksisting, hvor man ikke tænker så meget over, hvorfor man gør, som man gør. Nu finder jeg ud af, at der er en grund til det", siger Lise Holt Larsen.  

Også hendes elever får løbende gavn af Lise Holt Larsens uddannelse.

"Jeg har små øvelser og opvarmning med eller små satser. Der er mange elementer, som kan bruges med det samme. Jeg fortæller eleverne, at jeg går i skole, og jeg er gang med at lave lektier, og de er mit papir. Det synes de er sjovt".

Lise Holt Hansen er også glad for det netværk, som uddannelsen giver.

"Ofte er vi kun to musiklærere på en skole, og så kan det godt være lidt begrænset med den faglige sparring. Derfor er det også skønt at komme på et modul som det her, hvor vi kan udveksle både gode idéer, erfaringer og noder".