Debat

2 eller ej

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag græd Sara. Vi havde nemlig danskprøve.

Sara har svært ved at stave, og hun er heller ikke en ørn til matematik. Derfor kan hun ikke honorere kravet om at have 2 i dansk og matematik for at komme ind på en erhvervsuddannelse. Hendes højeste ønske er at blive frisør. Men det boglige har aldrig rigtig været hende, og hendes familie har altid haft vanskelige vilkår. I en meget lang periode blev det hele så svært, at hun slet ikke gik i skole. Derfor kom hun i specialklasse. I løbet af nogle år har hun udviklet sig til en pligtopfyldende, mødestabil og ansvarlig ung pige med et godt overblik. Hun elsker at ordne hår og er god til at snakke med andre mennesker. Og hun kan egentlig ikke forstå, hvorfor det er så vigtigt at kunne stave alle de svære ord for at blive frisør. Men hun prøver. Det har hun gjort hele vejen igennem folkeskolen, men helt godt er det ikke blevet. Hendes mor har ikke kunnet hjælpe hende med lektierne, og faren har hun ikke set i mange år. Og efterhånden er hun blevet overbevist om, at det må være hende, der er noget i vejen med. For hun har virkelig prøvet. Og lærerne har prøvet. År efter år efter år.

Hvad nu, hvis Sara kom ind på frisøruddannelsen og fik lov til at vise noget af det, hun er god til? Kunne man så forestille sig, at hun voksede med opgaven og stille og roligt fik så meget selvtillid, at hun også begyndte at tro på, at der ikke er noget i vejen med hende, bare fordi hun ikke er stærk i det boglige? Og kunne man så forestille sig, at hun om et år er klar til at tackle sine boglige vanskeligheder med fornyet tro på egne evner? Eller kunne man forestille sig, at Sara uden nogensinde at blive bedre til det boglige, kan blive en glad og dygtig frisør, som er i stand til at klare sig selv i voksenlivet?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det kan jeg sagtens. Jeg har set det ske mange gange: Når elever med faglige vanskeligheder igennem hele deres folkeskoleforløb sættes i nye sammenhænge, hvor de drevet af motivation og andre undervisningsmetoder, pludselig mærker, at de er gode til noget, så begynder det at rykke. Nogle gange fantastisk hurtigt, andre gange støt og roligt.

Med det nye adgangskrav om et gennemsnit på 2 til erhvervsuddannelserne udelukker vi en lang række unge, der kunne have gennemført en uddannelse. Det er ikke ny viden, at der er sammenhæng mellem forældrenes socioøkonomiske status og børnenes karakterer. Vi kan ikke være bekendt endnu engang at ramme nogle af vores svageste elever.

Vi ved også, at der ikke er en direkte sammenhæng mellem karaktererne i 9. klasse og gennemførelsen af en erhvervsuddannelse. Derfor er det svært at se, at de nye adgangskrav skulle få en gavnlig virkning på det faglige niveau på erhvervsskolerne, da det er helt andre parametre, der afgør, om den unge gennemfører, end karaktererne.

I kølvandet på de nye adgangskrav, har man oprettet den nye uddannelse KUU (Koordineret Ungdomsuddannelse), og vi kan sikkert også forvente et øget pres på EGU-forløbene. Disse forløb vil givet kunne opsluge en del unge med svage boglige kompetencer. Men vi har stadig en ret stor gruppe af unge, som befinder sig i gråzonen mellem disse muligheder – og som vil stå sig langt bedre med en faglig uddannelse end de forløb, som blot forbereder de unge til ufaglærte jobs.  Dem svigter vi med de nye adgangskrav. Og det er ikke til at se, hvem der får noget som helst godt ud af det.

Argumentet om at styrke fagligheden på erhvervsskolerne overser det faktum, at mennesker lærer på mange forskellige måder og i forskelligt tempo. Og de nye adgangskrav lægger ansvaret for frafaldet på erhvervsuddannelserne på eleverne frem for på erhvervsskolerne.

Det vil derfor være i alles interesse at styrke erhvervsskolernes muligheder for højere faglighed gennem resursemæssige og pædagogiske tiltag frem for at udelukke unge i en svag position.  Vi har alt at vinde på den konto.

Med bare lidt mere personlig støtte og lidt mere tillid er jeg ikke i tvivl om, at Sara kan blive en glimrende frisør.

Powered by Labrador CMS