Debat

Hvor er den fjerde

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En af folkeskolens fornemmeste opgaver er at opdrage de unge mennesker til at deltage og leve i et demokratisk samfund. At lære dem at tage stilling og sørge for, at de giver udtryk for deres mening.

Derfor er det yderst beskæmmende at læse, at kun 76,5 procent af den danske lærerstand gav sin mening til kende i forbindelse med Overenskomst 99. Vi har en teoretisk mulighed for at få en vis indflydelse på vores arbejdsvilkår. Er det virkelig rigtigt, at hver fjerde lærer er flintrende ligeglad? Er de også lige så ligeglade med hensyn til demokratiet i deres daglige undervisning?

Jeg er så heldig at arbejde i en rimelig politisk bevidst kommune, nemlig Gladsaxe. Her har vi tradition for, at tillidsmændene på de enkelte skoler udøver en stor indsats for, at vi alle tilkendegiver vores mening, når mulighederne foreligger. Med stolthed kan jeg fortælle, at Gladsaxe Skole havde en stemmeprocent på 100!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Så hermed en opfordring til lærernes tillidsrepræsentanter i det danske land: Få jeres kolleger til at tage stilling og få dem til at gøre brug af den demokratiske ret, de har!

Egentlig havde jeg lyst til at sende dette læserbrev til et af de store dagblade, men jeg synes, historien om den fjerde er pinlig, at jeg vil nøjes med at udbasunere den i vort eget regi.

Regitze Bergmann

Gladsaxe Skole