Debat
0   153

Hvor er den fjerde

En af folkeskolens fornemmeste opgaver er at opdrage de unge mennesker til at deltage og leve i et demokratisk samfund. At lære dem at tage stilling og sørge for, at de giver udtryk for deres mening.

Derfor er det yderst beskæmmende at læse, at kun 76,5 procent af den danske lærerstand gav sin mening til kende i forbindelse med Overenskomst 99. Vi har en teoretisk mulighed for at få en vis indflydelse på vores arbejdsvilkår. Er det virkelig rigtigt, at hver fjerde lærer er flintrende ligeglad? Er de også lige så ligeglade med hensyn til demokratiet i deres daglige undervisning?

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg er så heldig at arbejde i en rimelig politisk bevidst kommune, nemlig Gladsaxe. Her har vi tradition for, at tillidsmændene på de enkelte skoler udøver en stor indsats for, at vi alle tilkendegiver vores mening, når mulighederne foreligger. Med stolthed kan jeg fortælle, at Gladsaxe Skole havde en stemmeprocent på 100!

Så hermed en opfordring til lærernes tillidsrepræsentanter i det danske land: Få jeres kolleger til at tage stilling og få dem til at gøre brug af den demokratiske ret, de har!

Egentlig havde jeg lyst til at sende dette læserbrev til et af de store dagblade, men jeg synes, historien om den fjerde er pinlig, at jeg vil nøjes med at udbasunere den i vort eget regi.

Regitze Bergmann

Gladsaxe Skole


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ