Debat

WAKE UP CALL FRA PISADUKSEN

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis ikke DR's reportage (7. december) om Sydkoreas surrealistisk modbydelige konkurrencestatsskole kan blive et wake up call for danske elever, forældre og lærere, så er der intet, der kan. George Orwells dystopier er hyggelig godnatlæsning sammenlignet med beskrivelsen af den systematiske mishandling, som det koreanske uddannelsessystem udsætter dets børn og unge for.

Det er Sydkoreas funklende PISA resultater, danske politikere og forskningseliten kigger langt efter. Det er metoderne, der har frembragt den sydkoreanske succes i de internationale test, som de er godt i gang med at plagiere i den danske folkeskole:

- Bevidstløs digitalisering og inhumanisering (lærerne skal outsources af digitale læringsplatforme kombineret med voldsom nedskæring af deres tid til forberedelse)

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

- Længere skoledage

- Omfattende og systematiske målinger og test fra skolestart til slut.

- Vægtning af alt, hvad der kan måles, på bekostning af det kreative og dannende.

Jeg har også  lige læst et begejstret indlæg for det laminerede klasseværelse og den laminerede skole på folkeskolen.dk 

Eleverne skal overalt, hvor de færdes, opmuntres af pædagogiske slagord:

"Der er en løve i stort format med ordene: Confidence, Character, Connection og Competent brølende ud af det stor åbne gab. Ordene på dansk kunne have været Selvværd, Selvtillid, Samarbejde og Kompetence. Løven hænger på trappeopgangen på en skole i udkanten af Auckland (...) 

På andre (og mindre) laminerede opslag kan man læse gode læresætninger som: ”Når livet sætter dig i en vanskelig situation, så sig ikke: Hvorfor mig? Men sig i stedet: Prøv mig!” og ”Ikke alle dage er gode dage, men der er noget godt i alle dage. Og på en anden står der ”Der er ingen elevator til succes, du må tage trappen”.

Virker ovenstående uskyldigt, ikke på mig og slet ikke efter at have set den bro i Seoul, som mange unge sydkoreanere springer i døden fra. Myndighederne har på broens rækværk malet opmuntrende ordsprog, som skal få de unge til at vælge (skole)livet (15 timer i døgnet) og udholde stress og depressioner. En anden selvmordsforebyggende foranstaltning er at lade eleverne gennemføre deres egen falske begravelse med skrivning af afskedsbrev og 10 minutters ophold i en lukket kiste. Ja, man tror, det er løgn.

Her er et uddrag fra et indlæg, jeg skrev på folkeskolen.dk, som både kommer et smut forbi Canada og Sydkorea

BUT WHY! YOU HAVE GOT GRUNDTVIG?

https://www.folkeskolen.dk/563753/but-why-you-have-got-grundtvig

"Det, børnene bliver bedst til i skolen, er at sidde på stolen. Men hjernen bliver doven, når vi sidder. Blodomløbet i lillehjernen mindskes, når vi ikke bevæger os, og lillehjernens tilstand påvirker alle funktioner i pandelappen. Så langt, intet nyt - vi bliver mentalt trætte af at sidde for længe. Det nye er i følge forskere fra University of Waterloo i Canada, at kroppen, når den udsættes for langvarig kedsomhed producerer kortisol. Et stresshormon, som i store mængder og ved varig påvirkning får vores hjerneceller i hippocampus til at skrumpe og blive skadet så meget, at det går ud over indlæringen, hukommelsen, koncentrationen og i sidste ende humøret. I den forbindelse er følgende udtalelse fra Noemi Katznelson, leder af Center for Ungdomsforskning, interessant:

"I Korea er Danmark et brand – et internationalt varemærke – på en pædagogik og en tænkning, som de er interesseret i at købe. Den koreanske undervisningsminister vil indføre et såkaldt free learning-semester som en del af 13-14-åriges skolegang. Hvorfor? De koreanske elever ligger jo i toppen i PISA og klarer sig strålende fagligt? Forklaringen er, at Korea også har en anden kedelig rekord: bundrekorden i elevtrivsel (se fx artiklen Korea is the world’s top producer of unhappy school children). Det er baggrunden for, at Korea skuer mod Norden for at finde alternative veje til uddannelse. I Korea fortalte jeg om stigningen af test og målinger, der møder det danske skolesystem, og responsen faldt prompte og chokeret fra den sydkoreanske professor, der kom på podiet efter mig: ”But why? You have got Grundtvig!”."

https://emunns.wordpress.com/2014/09/16/dansk-fri-laering-er-en-eksportvare/#more-316

Korea har en af verdens højeste selvmordsrater blandt unge."