Blog
0   431

U a i eii

Abonner på nyt om Mette Friderichsen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Læs om understøttende sprogstrategier, læsedidaktik over for specialundervisningens børn, Theraplay og syge elever i folkeskolen.

En pige, som jeg kender, siger tit: "U a i eii". Umiddelbart uforståeligt, men prøv at sige det langsomt og højt for dig selv, og forestil dig samtidig, at du er i en børnehave sammen med 4-årige børn. Hvad mon pigen siger? Og hvad mon det er hesten, på Tidsskriftet Specialpædagogiks 4. forside i 2015, gerne vil udtrykke til den lille hund?

Specialundervisere har en fornem opgave i at forstå umiddelbart uforståelige ytringer,  kunne  belyse det uforståelige og medvirke til, at det ikke forståede alligevel bliver meningsfuldt.

Derfor har vi  primært fokus på sprog og  læsning i det kommende nummer af "Specialpædagogik".

Trine Kjær og Helle Iben Bylander skriver om, hvordan vi kan understøtte børn, som har særlige udfordringer, når det gælder sprogtilegnelse. Lis Pøhler dokumenterer, hvordan vi kan arbejde konstruktivt med  tekstforståelse i specialklasser, og Kirsten Halling udfolder en vifte af dilemmaer, som både elever, lærere og læsevejledere i specialklasser befinder sig i, når det drejer sig om læseindlæring.

Artiklen fortsætter under banneret

En god social ramme er en forudsætning for alle børns læring, og det er sjovt at være sammen med nogle voksne, der ikke skælder ud. Det udgangspunkt tager Nina Eis, Sara Ottosen, og Marie Luise Dregild i deres artikel.  Forfatterne beskriver hvordan, børn som ikke  magter at deltage i børnehave- og skolelivet bliver mødt af deres voksne med inspiration fra Theraplaymetoden. Børnene, og dermed også deres voksne,  bliver gennem leg hjulpet til at skabe et godt og anerkendende læringsmiljø.

Sidst men ikke mindst bringer vi Charlotte Bredahl Jacobsens artikel om syge elever, der har lange fraværsperioder og ikke fysisk kan deltage i undervisningen. Hvordan bliver der tænkt om disse elever i folkeskolen, og vil de kunne deltage i deres skoleliv alligevel uden at være der fysisk?

"Nu skal vi lege", siger pigen,  som jeg kender til mig. "Gu skal vi ej", kunnet det også have betydet. Men kun ved at give sig tid til at lytte og tage pigen og hendes udfordringer alvorligt, kan det lykkes, at forstå hvad det er hun siger.

Rigtig god fornøjelse med Tidsskriftet Specialpædagogik nr. 4 2015.

Nummeret udkommer d. 17. december, hvor du kan købe det som pdf-fil i vores webshop: http://tidsskriftetspecialpaedagogik.dk/. Via webshoppen kan du også gratis downloade artikler fra før 2013, og du kan købe pdf-udgaver af vores nyere udgivelser. 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.260 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.240 andre er allerede tilmeldt