Lærer til lærer

Hvad vil dine elever synes om at komme ”en tur (med dig) ud i rummet og opleve den sidste nye forskning?”

Hvis du var blandt de heldige, som via dit medlemskab af Danmarks Fysik- og Kemilærerforeningen, DFKF, deltog i Niels Bohr Instituttets temadag fredag den 20. november, vil du bl. a. kunne byde dine elever på en fiktiv rejse i tid og rum.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gennem 8 år har Danmarks fysik- og kemilærerforening København/Sjæland haft et nært samarbejde med Niels Bohr Instituttet. I dette samarbejde er der fokus på at videreuddanne lærere fra såvel grundskoler som gymnasier, men der arbejdes i den grad også på at informere naturfagslærerne om, hvor langt fremme vi er i Danmark med hensyn til bl.a. partikelforskning, klimaændringer og ikke mindst den sidste nye viden indenfor rumforskning.

Som deltager oplever man på temadagen på nært hold, hvor dygtige danske forskere er inden for disse områder – vi er med helt fremme på verdensplan.

Denne viden er absolut nyttig at videregive til vores elever.

Allerede ugen inden temadagen kan man med temadagens program i hånden give eleverne virkelighedsnære input om, hvad de naturfaglige fag kan bruges til. Pludselig bliver partikelfysik et meget interessant emne, for hvem vil ikke gerne vide, at man arbejder på at kunne foretage kræftbehandling ved hjælp af guld nanopartikler?

Det er stærkt motiverende at møde det store spekter af især unge forskere fra Niels Bohr Instituttet, som virkelig brænder igennem indenfor naturfag. Som lærere skal vi ikke blot formidle faglig viden, men også sørge for at vores elever er vidende om, hvilke uddannelsesmæssige muligheder, der er inden for naturfag. På temadagen oplever vi engagerede foredragsholdere fra såvel geografi, biologi, medicin, astronomi, kemi og fysik og alle disse bidrog indirekte med eksempler på yderst interessante arbejdsområder.

Så ligesom en engageret og dygtig lærerstab indenfor naturfag er altafgørende for, om eleverne vælger den naturfaglige vej, er det altafgørende, at lærerne hele tiden er opdaterede mht. relevansen af de faglige områder vi underviser i – og det kan bl.a. Niels Bohr Instituttet til fulde bidrage med.

Andre former for direkte kontakt til undervisningsverdenen og erhvervslivet er derfor klart at ønske. Derfor har DFKF København/Sjælland altid i deres program for medlemmerne indlagt besøg på diverse relevante virksomheder. Til at dække den sidste nye viden indenfor f. eks. katalysatorer, acceleratorer til kræftbehandling og hydrogen som energikilde. Foreningen har været medarrangør for flere kurser og besøg hos Haldor Topsøe og Danfysik. Novozymes har også været besøgt for her at afdække, hvor stor en rolle enzymer spiller i vores samfund og dermed også i elevernes hverdag.

På sigt er det tanken at skabe et helt katalog af muligheder for virksomhedskontakter. Disse kan man så som lærer benytte sig af for derved at gøre fysik-kemiundervisningen virkelighedsnær og up-to-date mht. anvendelse af det faglige stof.

Hvis vi så i hver klasse på den måde får tændt en gnist for naturfag hos nogle enkelte, kan vi vel sige missionen er lykkedes og hvis resten så sidder med følelsen af, at naturfag virkelig kan bruges til noget og at fagene gør en forskel i det virkelige liv.

Uden naturvidenskabelig forskning ville vores hverdag se meget anderledes ud kan vi formidle det er vi vel nået temmelig langt.

Lykke Mejdal Jensen

Fysik-kemilærer og natur/teknologilærer på Bagsværd Kostskole og Gymnasium