0   279

Firma hjælper elever

Elever får personlig vejleder, der støtter de unge fagligt, socialt og privat

Hellig Kors Skole på Nørrebro i København har det seneste skoleår haft et usædvanligt samarbejde med IT-virksomheden (informationsteknologi) Netlog.

Foruden otte nye multimediecomputere har eleverne i skolens 8. klasse fået hver deres personlige mentor i firmaet. Mentorerne skal vejlede de unge, så de bliver godt rustet til det liv, der kommer efter skolen.

Artiklen fortsætter under banneret

Forsøget skal fortsætte, indtil eleverne er færdige med 10. klasse. Klasselærer Frank Steffensen er begejstret.

'Mentorerne understøtter eleverne både fagligt, socialt og privat. Samtidig har de et helt andet netværk end skolen, så de for eksempel kan vejlede og hjælpe eleverne med at skaffe en praktikplads', siger han.

Eleverne har været på besøg i virksomheden for at snuse til forskellige arbejdsområder som sælger, sekretær, bogholder og marketingmedarbejder. Samtidig har de kontakt til deres mentor via e-mail.

Robert Buch er salgskonsulent hos Netlog og samtidig en af de mentorer, der bruger fritid på eleverne fra Hellig Kors Skole. Han er mentor for fire drenge, og det er ikke kun erhvervsvejledning og gode studiefif, de har sammen.

'Det er meget forskelligt, hvor meget tid mentorerne bruger sammen med eleverne. Jeg læser lektier, kører gokart, tager på fisketur og snakker om alt muligt med mine drenge', siger han.

Et socialt medansvar

Med mentorordningen ønsker firmaet, med egne ord, at tage et socialt medansvar for eleverne i skolen. Virksomheden håber at være med til at bryde den sociale arv for de unge, der ikke har et velfungerende socialt netværk, og som kan have svært ved at finde sig til rette i uddannelsessystemet og i erhvervslivet.

Men den goodwill og omtale, der følger i kølvandet, er også værd at tage med.

'Vi må ikke glemme, at vores mål er at tjene penge. Selvfølgelig har det en effekt, når navnet Netlog nævnes i sammenhæng med et projekt af denne karakter. I en situation, hvor vi pris- og kvalitetsmæssigt står på lige fod med en konkurrent, kommer vi ud for, at kunden vælger os på grund af det sociale ansvar, vi tager', siger Robert Buch.

Frank Steffensen er ikke nervøs for, at skolen vil fungere som reklamesøjle for firmaet.

'Formålet er at målrette de unge til det rette erhvervsvalg. Og det er ikke nødvendigvis noget med IT. Det har en anden vægt, når eleverne hører folk ansat i erhvervslivet sige, at de skal gøre mere ved matematikken, hvis de vil tage en bestemt uddannelse. Også selvom de har fået det at vide i skolen', siger han.

Skoleforvaltningen i Københavns Kommune synes så godt om projektet, at man netop har besluttet at gennemføre et lignende projekt med ti af kommunens øvrige skoler.ab


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet